ZS1BP_AL3B Literatura pro děti - AJ

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Buchtová (cvičící)
Garance
Mgr. Ivana Hrozková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_AL3B/01: St 9:45–11:25 učebna 59, P. Buchtová
ZS1BP_AL3B/02: St 11:35–13:15 učebna 59, P. Buchtová
Předpoklady
ZS1BP_ASZK Souborná zkouška AJ
--
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course is designed as the introduction to children’s literature and its relationship with primary education. The aim of the course is:
1) to explore characteristic genres of children’s literature such as poetry, fairy tales, picture books, adventure stories
2) to introduce some typical themes and conventions associated with children’s literature
3) to develop in students the ability to read children’s literature critically
4) to provide theoretical background for using children’s literature in the classroom
5) to stimulate students to become avid readers
Osnova
  • 1: Children's literature in the classroom
  • 2: Nursery rhymes and poetry
  • 3: Fairy tales: history of the genre
  • 4: Fairy tales: stereotypes in fairy tales
  • 5: Picture books: major authors and illustrators
  • 6: Picture books: contemporary themes
  • 7: Animal stories
  • 8: Fantasy and adventure
Literatura
  • Understanding children's literature. Edited by Peter Hunt. 2nd ed. London: Routledge, 2005, ix, 225. ISBN 9780415375467. info
  • ELLIS, Gail a Jean BREWSTER. Tell it again! : the new storytelling handbook for primary teachers. Harlow: Penguin English, 2002, iv, 188. ISBN 0582447747. info
  • HUNT, Peter. An introduction to children's literature. Oxford: Oxford University Press, 1994, 241 s. ISBN 0-19-219261-2. info
Výukové metody
discussion-based seminars
Metody hodnocení
1) Read all the assigned readings
2) Read at least two children's books in English
4) Keep a diary in which you record all written course assignments - both in-class and home assignments
5) Final interview (content will be specified in the introductory lesson)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.