ZS1MK_LSM2 Světová literatura pro mládež 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/12. 12 konzultací. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Předpoklady
ZS1MK_LSM1 Svět. literatura pro mládež 1
Předpokladem je úspěšné absolvování předmětu Světová literatura pro mládež 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen charakterizovat současnou světovou literaturu pro mládež. Dokáže zhodnotit a porovnat vývojové tendence světové literatury s literaturou českou. Je schopen zvolit vhodné literární texty pro vlastní literárněvýchovnou práci.
Osnova
  • 1. Iniciační román v kontextu světové literatury pro mládež od počátků do konce 20. století. 2. Nositelé mezinárodních literárních ocenění: a) Cena Hanse Christiana Andersena b) Cena Astrid Lindgrenové
Literatura
  • Pringle, David. Fantasy. Praha: Albatros, 2003. ISBN 80-00-01126-3.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021044135. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Role vypravěče v pohádkách pro malé čtenáře. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 91-98. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Fenomén outsiderství ve vývoji prózy pro děti a mládež. In Cesty současné literatury pro děti a mládež: tradice a inovace. 1. vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, 2003, s. 29-34, 5 s. ISBN 80-903339-0-7. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tournierův vztah k literatuře pro děti. Ladění : časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Brno: Ústav literatury pro mládež Pedagogické fakulty v Brně, 2003, roč. 8 (13), č. 4, s. 9-11. ISSN 1211-3484. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace. Výklady jsou kombinovány s doporučenou četbou.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: společná reflexe světové literatury pro mládež (na základě vlastní četby i čítanek užívaných na 1. stupni ZŠ).
Informace učitele
Předmět je doporučován jako hlubší literární průprava ke státním závěrečným zkouškám.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.