PdF:CJ2BP_L5K1 Kap. z čes. lit. po r. 1945 1 - Informace o předmětu
CJ2BP_L5K1 Kapitoly z české literatury po roce 1945 1
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- Po 11:35–12:20 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Přednáška by měla formou vybraných kapitol pojednat o problematice české literatury v letech 1945–1968. Kapitoly jsou řazeny do bloků poezie, prózy a dramatu (doplněných o vhled do literární vědy tohoto období ).Studenti si budou osvojovat znalost tendencí české literatury v poválečném období. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Osnova
- 1. česká poezie, próza a drama v letech 1945-1948. 2. česká poezie, próza a drama v letech 1948 - 1956. 3. česká poezie, próza a drama v letech 1957-1968. 4. česká literární věda po roce 1945.
- Literatura
- Dějiny české literatury 1945-1989 IV. 1. vyd. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1631-7.
- Výukové metody
- Studenti formou přednášek získají přehled o vývoji a kontinuitě české poválečné literatury. Kapitoly jsou řazeny do bloků poezie, prózy a dramatu (doplněných o vhled do literární vědy tohoto období ).U poezie je akcentován pohled na básnická uskupení ( a na vývoj tvorby jejich členů i po zániku těchto skupin - např. Skupina 42), přičemž nejsou opomíjeny ani osobnosti stojící mimo jakákoliv uskupení, jejichž tvorba ovšem patří ke konstitutivním prvkům české literatury (např. Skácel, Mikulášek). Blok prózy a dramatu je prezentován monografickou metodou, přičemž kontinuita literárního procesu je dána zdůrazněním tematické příbuznosti některých děl v daném období ( např. tzv. druhá vlna reakcí na světovou válku, historická tematika apod.), popř. příbuzností v rámci jednoho lit. směru ( např. existencionalismus, surrealismus apod.) či žánru (např. deník).
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen za hojnou aktivní účast (80%) a úspěšné absolvování zápočtového testu, který bude tematicky vycházet z přednesených okruhů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/CJ2BP_L5K1