DCJDR_IPe Pedeutologie - vybrané problémy

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je prohloubit a systematizovat vhled studentů do teorie i výzkumu učitelské profese, a to s akcentem na specifika učitelství cizího jazyka.
Osnova
  • Moderní pedeutologie, která se od 20. století rozvíjí jako svébytná pedagogická disciplína a v posledních nejméně dvaceti letech v reflexi společenských změn zaznamenává dynamický rozvoj, se komplexně zabývá cíli, prostředky, předpoklady a podmínkami profesních činností učitele. Je svým charakterem transdisciplinární, vedle pedagogiky čerpá zejména z pedagogické a sociální psychologie, sociologie a sociologie výchovy, filozofie, antropologie, etnografie atd. Vzhledem k jejímu zaměření i charakteru a rovněž ke kulturním a společenským specifikům jejího rozvíjení v různých kulturních rámcích je jejím znakem paradigmatická pluralita, což determinuje i volbu výzkumných přístupů a metod i technik. V rámci studijního předmětu jsou akcentovány zejména explorační a explanační funkce pedeutologie. Hlavním cílem předmětu je prohloubit a systematizovat vhled studentů do teorie i výzkumu učitelské profese, a to s akcentem na specifika učitelství cizího jazyka. Předmět si zapisují zejména studenti, jejichž disertační práce se týká vzdělávání učitelů cizího jazyka a učitelské profese; vede je k pochopení širšího pedeutologického kontextu tématu jejich disertační práce. Tematické okruhy: Pedeutologie jako teorie učitelské profese; pojetí učitelské profese v diachronní perspektivě; profesionalizace učitele. Profesní kompetence učitele; poznatková báze učitelství; didaktická znalost obsahu; profesní dovednosti učitele; profesní myšlení učitele; učitelovo pojetí výuky; koncept kvality v profesi učitele. Profesní rozvoj učitele a jeho podpora; přípravné vzdělávání učitelů: hlavní koncepce v zahraničí, situace v ČR; osobnostní dimenze v učitelském vzdělávání; další vzdělávání učitelů. Učitel a jeho vzdělávání jako předmět pedagogického výzkumu; trendy výzkumu v zahraničí a u nás. Učitelství cizího jazyka a jeho specifické aspekty.
Literatura
    doporučená literatura
  • Einführung in das Hochschulfach Deutsch als Fremdsprache : wie werde ich Fremdsprachenlehrerin für die Fremdsprache Deutsch? (Variant.) : Wie werde ich Fremdsprachenlehrerin für die Fremdsprache Deutsch? : Einführung in das Hochschulfach Deutsch als Frem. info
  • Studie z časopisů: Teaching and Teacher Education, European Journal of Teacher Education, Journal of Teacher Education, Journal für Lehrerinnen- und Lehrerbildung Beiträge zur Lehrerbildung
  • Caspari, D. Fremdsprachenlehrerinnen und Fremdsprachenlehrer. Tübingen: Narr Verlag, 2003.
  • Blömeke, S., Reinhold, P., Tulodziecki, G., Wildt, J. (Hg.) Handbuch Lehrerbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2005.
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele : teorie a praxe. Vydání první. Praha: ASPI, 2005, 136 stran. ISBN 8073570726. info
  • JANÍK, Tomáš. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005, 171 stran. ISBN 8073150808. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004, 190 s. ISBN 8073150824. info
  • Teacher learning in language teaching. Edited by Donald Freeman - Jack C. Richards. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, x, 388. ISBN 0521551218. info
  • ANDERSON, Lorin W. International encyclopedia of teaching and teacher education. 2nd ed. [Oxford]: Pergamon, 1995, 684 s. ISBN 0-08-042304-3. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet. Studenti kriticky zhodnotí minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti teorie či výzkumu učitelské profese (např. z časopisu Teaching and Teacher Education, Journal für Lehrerinnen- und Lehrerbildung apod.) a obhájí alespoň částečně realizovaný projekt pedeutologického výzkumu (jako základ disertační práce).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.