PdF:DCJDR_IPe Pedeutologie - vybrané problém - Informace o předmětu
DCJDR_IPe Pedeutologie - vybrané problémy
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 2/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- pochopit širší pedeutologický kontext tématu své disertační práce;
rozšířit si znalosti z této rozvíjející se vědní oblasti - Osnova
- Pedeutologie jako teorie. Učitelská profese v českém vzdělávacím kontextu. Učitelské vzdělávání: hlavní koncepce v zahraničí, situace v ČR. Boloňský proces a koncepce přípravy budoucích učitelů. Učitel a jeho vzdělávání jako předmět pedagogického výzkumu. Trendy výzkumu učitelského vzdělávání. Profesní kompetence a znalosti učitele. Pedagogické znalosti. Učitelovo pojetí výuky, pedagogické myšlení učitele.
- Literatura
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Předložit minimálně čtyři konspekty z prostudované zahraniční literatury (zaměřené k učitelské profesi a vzdělávání učitelů). Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt pedeutologického výzkumu (jako základ disertační práce).
- Informace učitele
- JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí plánování scénářů v Evropě. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2004. MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ŠVEC, V. (ed.) Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno: Paido, 2005. ŠVEC, V. (ed.) Profesní růst učitele. Sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj, 2002. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002. ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: Teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. WALTEROVÁ, E. (ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. a 2. díl. Sborník z konference. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/DCJDR_IPe