MSBP_HC2 Hudební činnosti 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marie Kábelová (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC2/01: Po 10:40–11:25 učebna 43, J. Frostová
MSBP_HC2/02: Út 10:40–11:25 učebna 21, J. Frostová
MSBP_HC2/03: Út 15:15–16:00 učebna 21, J. Frostová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí. Důraz je kladen na fixaci správného postoje, na nácvik pěveckého dýchání, posazení hlasu do rezonance i na schopnost tvořit opřený hlavový tón. Nutnou podmínkou pro zvládnutí interpretace povinných skladeb je měkké nasazení hlasu, volně znějící tón, dobrá výslovnost konsonantů, vyrovnání vokálů, schopnost zpívat vázaně, schopnost práce s hlasem po stránce výrazové, schopnost používat vhodnou a svému hlasu přiměřenou dynamiku ad. Součástí semináře je poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu – zdravý a kvalitní hlasový projev je důležitým vkladem do budoucího povolání každého učitele.
Osnova
  • úvod pěvecký postoj typy dýchání hlasové začátky tón hlavového rejstříku procvičování legata spojování konsonant a vokálů procvičování výslovnosti konsonant vyrovnání vokálů práce s rejstříky vyrovnání a rozšiřování hlasového rozsahu technická hlasová cvičení funkce rozezpívání procvičování pěvecké techniky na zpěvu lidových a umělých písní práce s dětskou písňovou literaturou poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu
Literatura
  • Chládková, B. První pěvecké kroky. Supraphon, Praha 1988.
  • Havlíček, I. – Dikánová, M. – Pazdírek, D.: Dětský zpěvník. Supraphon, Praha 1971
  • Frostová, J. Péče o hlas. Financováno z grantového úkolu HESP 1121, č. HC 49/98. In Argumentace a umění komunikovat. 1. vyd. Brno : PdF MU Brno, 1999. s. 279–295. Masarykova univerzita, 1. Financováno z grantového úkolu HESP 1121, č. HC 49/98. ISBN 1–210
  • Frostová, J. - Vaniaková, M. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. 1.vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 38 s. ISBN 80–210-1229-3.
  • Chládková, B. – Snížková, J. Slabikář začínajícího zpěváčka. Supraphon, Praha 1988
  • Princl, S. Hopsa hejsa. 10 písní pro mateřské školy. Panton, Praha 1982
  • Jurkovič, P. Na orffovských cestách I. Písničky pro malé i větší. Praha, 2007. ISMN M-706532-00-4.
  • Barickman, Ch. Anglické písničky pro děti (Song Book). Computer Press, a.s., Brno 2008. ISBN 978–80-251–1686-9.
Výukové metody
praktická cvičení a domácí příprava
Metody hodnocení
Cvičení. Zápočet: Transpozice různých typů hlasových cvičení s vlastním klavírním doprovodem v diatonické a chromatické modulaci. Nastudování a praktické předvedení 15-ti povinných písní (zpěv písní s doprovodem na klavír). Aplikace získaných pěvecko-technických dovedností (teoretických i praktických) na vybranou pěveckou literaturu. Základní vědomosti z oblasti hygieny mluvního a zpěvního hlasu. Jednou z podmínek je 100% účast na semináři.
Informace učitele
Zdravý hlas, mluva bez logopedických vad. Povinná pěvecká literatura bude průběžně k dispozici pro vytisknutí. Jednou z podmínek je 100% účast na semináři.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.