PdF:MSBP_HC2 Hudební činnosti 2 - Informace o předmětu
MSBP_HC2 Hudební činnosti 2
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marie Kábelová (cvičící) - Garance
- doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBP_HC2/01: Út 12:05–12:50 učebna 21, J. Frostová
MSBP_HC2/02: Po 8:25–9:10 učebna 43, J. Frostová
MSBP_HC2/03: Po 9:20–10:05 učebna 43, J. Frostová
MSBP_HC2/04: Čt 9:20–10:05 učebna 43, M. Kábelová
MSBP_HC2/05: St 13:00–13:45 učebna 21, M. Kábelová
MSBP_HC2/06: St 13:55–14:40 učebna 21, M. Kábelová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí. Důraz je kladen na fixaci správného postoje, na nácvik pěveckého dýchání, posazení hlasu do rezonance i na schopnost tvořit opřený hlavový tón. Nutnou podmínkou pro zvládnutí interpretace povinných skladeb je měkké nasazení hlasu, volně znějící tón, dobrá výslovnost konsonantů, vyrovnání vokálů, schopnost zpívat vázaně, schopnost práce s hlasem po stránce výrazové, schopnost používat vhodnou a svému hlasu přiměřenou dynamiku ad. Součástí semináře je poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu – zdravý a kvalitní hlasový projev je důležitým vkladem do budoucího povolání každého učitele.
- Osnova
- úvod pěvecký postoj typy dýchání hlasové začátky tón hlavového rejstříku procvičování legata spojování konsonant a vokálů procvičování výslovnosti konsonant vyrovnání vokálů práce s rejstříky vyrovnání a rozšiřování hlasového rozsahu technická hlasová cvičení funkce rozezpívání procvičování pěvecké techniky na zpěvu lidových a umělých písní práce s dětskou písňovou literaturou poučení o hygieně mluvního i zpěvního hlasu
- Literatura
- Princl, S. Hopsa hejsa. 10 písní pro mateřské školy. Panton, Praha 1982
- Chládková, B. První pěvecké kroky. Supraphon, Praha 1988.
- Frostová, J. - Vaniaková, M. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. 1.vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 38 s. ISBN 80–210-1229-3.
- Havlíček, I. – Dikánová, M. – Pazdírek, D.: Dětský zpěvník. Supraphon, Praha 1971
- Chládková, B. – Snížková, J. Slabikář začínajícího zpěváčka. Supraphon, Praha 1988
- Jurkovič, P. Na orffovských cestách I. Písničky pro malé i větší. Praha, 2007. ISMN M-706532-00-4.
- Frostová, J. Péče o hlas. Financováno z grantového úkolu HESP 1121, č. HC 49/98. In Argumentace a umění komunikovat. 1. vyd. Brno : PdF MU Brno, 1999. s. 279–295. Masarykova univerzita, 1. Financováno z grantového úkolu HESP 1121, č. HC 49/98. ISBN 1–210
- Barickman, Ch. Anglické písničky pro děti (Song Book). Computer Press, a.s., Brno 2008. ISBN 978–80-251–1686-9.
- Výukové metody
- praktická cvičení a domácí příprava
- Metody hodnocení
- Cvičení. Zápočet: Transpozice různých typů hlasových cvičení s vlastním klavírním doprovodem v diatonické a chromatické modulaci. Nastudování a praktické předvedení 15-ti povinných písní (zpěv písní s doprovodem na klavír). Aplikace získaných pěvecko-technických dovedností (teoretických i praktických) na vybranou pěveckou literaturu. Základní vědomosti z oblasti hygieny mluvního a zpěvního hlasu. Jednou z podmínek je 100% účast na semináři.
- Informace učitele
- Zdravý hlas, mluva bez logopedických vad. Jednou z podmínek je 100% účast na semináři. Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí vždy ke stejnému pedagogovi. Student navštěvuje a dokončí hlasovou výchovu u pedagoga, který jej po hlasové stránce vede od započetí studia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/MSBP_HC2