OP3BP_DODS Obecná didaktika - seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh
Po 14:20–15:05 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absoovování předmětu bude student schopen: - Vymezit pojmy vztahující se k výchově a vzdělávání. - Popsat teorii cílů. - Vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy. - Objasnit didaktické principy. - Definovat aktivní činnost žáků ve výuce. - Vytvořit projekt výuky svého předmětu (zaměření).
Osnova
  • Náplní seminářů jsou referáty studentů k vybraným tématům obecné didaktiky: 1. Základní didaktické pojmy(výchova, vzdělávání, vzdělání a druhy vzdělání, učení, vyučování, typy vyučování). 2. Fáze výuky (motivace, expotice, fixace, diagnóza, aplikace). 3. Dokumenty, vztahující se k vyučování na střední škole [Národní program rozvoje vzdělávání(Bíla kniha), Rámcové vzdělávací programy pro SOŠ, SOU, školní vzdělávací programy). 4. Výukové cíle a jejich taxonomie (požadavky na výukové cíle, taxonomie kognitivních cílů, taxonomie, afektivních cílů, taxonomie psychomotorických cílů, vymezování cílů). 5. Učební úlohy ve výuce (definice a role učevních úloh ve výuce, taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové). 6. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků ve výuce (charakteristika, stupně, typy, metody rozvoje samostatnosti a tvořivosti žáků). 7. Výukové metody (klasifikace metod výuky, metody slovní, názorné, metody praktické). 8. Aktivizující metody výuky (diskusní metody, problémová metoda, metody inscenační a situační, didaktické hry, brainstorming, didaktické hry). 9. Komplexní metody výuky (skupinová a kooperativní výuka, projektové vyučování, kritické myšlení, otevřené učení, učení v životních situacích, výuka podporovaná počítačem). 10. Materiální didaktické prostředky (klasifikace materiálních didaktických prostředků, doporučení pro práci s nimi). 11. Hodnocení a klasifikace žáků (účel hodnocení, principy hodnocení, diagnostické metody používané při hodnocení, zkoušky ústní, písemné a praktické, didaktické testy. 12. Projektování výuky (kroky při plánování výuky, příprava na vyučování).
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 95 s. ISBN 8021027983. info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
  • MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. ISBN 8021018801. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Oldřich ŠIMONÍK a Hana FILOVÁ. Praktikum didaktických dovedností. 1. vyd. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996, 90 s. Učební texty 1. ISBN 80-210-1365-6. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
Výukové metody
Referáty, studentů, samostatná práce, diskuse.
Metody hodnocení
předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: -Účast na senimářích (tolerovány jsou dvě neomluvené neúčasti). - Vypracování a přednesení referátu na téma, zadané vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013.