PdF:OP3BP_DODS Obecná didaktika - Informace o předmětu
OP3BP_DODS Obecná didaktika - seminář
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OP3BP_DODS/01: Út 13:55–14:40 učebna 2, K. Ouroda
OP3BP_DODS/02: Po 8:25–9:10 učebna 55, K. Ouroda - Předpoklady
- Znalost základních pojmů z obecné pedagogiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen: - vymezit pojmy vztahující se k výchově a vzdělávání, - popsat teorii cílů, - vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy, - objasnit didaktické principy, - definovat aktivní činnost žáků ve výuce, - vytvořit projekt výuky svého předmětu (zaměření).
- Osnova
- Náplní seminářů jsou mikrovýstupy studentů s možností využití vybraných témat z obecnédidaktiky, např.: • Metodologie didaktiky • Významné osobnosti v didaktice • Teorie vzdělávání podle Y. Bertranda • Základní pedagogické dokumenty • Cíle výuky • Obsah výuky • Přehled vyučovacích metod s využitím na SOŠ • Obvyklé organizační formy vyučování v podmínkách SOŠ • Didaktické zásady • Kázeň učitele • Vedení výuky • Hodnocení ve výuce na SOŠ • Sebereflexe v práci učitele SOŠ
- Literatura
- povinná literatura
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- doporučená literatura
- KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
- PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
- ŠIKULOVÁ, Renata a Lenka MÜLLEROVÁ. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2003, 232 s. ISBN 80-7044-365-0. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- NAVRÁTIL, Stanislav, Jan MATTIOLI a Renata ŠIKULOVÁ. Práce učitele s neúspěšnými žáky. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1999, 75 s. ISBN 8070442549. info
- KOLÁŘ, Zdeněk, Stanislav NAVRÁTIL a Renata ŠIKULOVÁ. Školní hodnocení a jeho současné problémy. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem, 1998, 35 s. ISBN 80-7044-202-6. info
- ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
- neurčeno
- Beyond fragmentation: didactics, learning and teaching in Europe. Edited by Brian Hudson - Meinert A. Meyer. Farmington Hills: Barbara Budrich, 2011, 432 s. ISBN 9783866493872. info
- KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 131 stran. ISBN 9788024715414. URL info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
- PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
- FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 95 s. ISBN 8021027983. info
- MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
- MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. ISBN 8021018801. info
- MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
- DAKOWSKA, Maria. Models of language use and language learning in the theory of language didactics. Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1995, 155 s. ISBN 8323099626. info
- Technology education in school and industry : emerging didactics for human resource development. Edited by Dietrich Blandow - Michael J. Dyrenfurth. Berlin: Springer-Verlag, 1994, XI, 365 s. ISBN 3-540-58250-9. info
- Výukové metody
- Mikrovýstupy studentů, samostatná práce, diskuse.
- Metody hodnocení
- předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: Dobré výsledky v průběžných testech Vypracování a přednesení příspěvku na téma, zadané vyučujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/OP3BP_DODS