OP3BP_DODS Obecná didaktika - seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OP3BP_DODS/01: Út 13:55–14:40 učebna 2, K. Ouroda
OP3BP_DODS/02: Po 8:25–9:10 učebna 55, K. Ouroda
Předpoklady
Znalost základních pojmů z obecné pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen: - vymezit pojmy vztahující se k výchově a vzdělávání, - popsat teorii cílů, - vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy, - objasnit didaktické principy, - definovat aktivní činnost žáků ve výuce, - vytvořit projekt výuky svého předmětu (zaměření).
Osnova
  • Náplní seminářů jsou mikrovýstupy studentů s možností využití vybraných témat z obecnédidaktiky, např.: • Metodologie didaktiky • Významné osobnosti v didaktice • Teorie vzdělávání podle Y. Bertranda • Základní pedagogické dokumenty • Cíle výuky • Obsah výuky • Přehled vyučovacích metod s využitím na SOŠ • Obvyklé organizační formy vyučování v podmínkách SOŠ • Didaktické zásady • Kázeň učitele • Vedení výuky • Hodnocení ve výuce na SOŠ • Sebereflexe v práci učitele SOŠ
Literatura
    povinná literatura
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
    doporučená literatura
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
  • PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
  • ŠIKULOVÁ, Renata a Lenka MÜLLEROVÁ. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2003, 232 s. ISBN 80-7044-365-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • NAVRÁTIL, Stanislav, Jan MATTIOLI a Renata ŠIKULOVÁ. Práce učitele s neúspěšnými žáky. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1999, 75 s. ISBN 8070442549. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk, Stanislav NAVRÁTIL a Renata ŠIKULOVÁ. Školní hodnocení a jeho současné problémy. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem, 1998, 35 s. ISBN 80-7044-202-6. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
    neurčeno
  • Beyond fragmentation: didactics, learning and teaching in Europe. Edited by Brian Hudson - Meinert A. Meyer. Farmington Hills: Barbara Budrich, 2011, 432 s. ISBN 9783866493872. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 131 stran. ISBN 9788024715414. URL info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 95 s. ISBN 8021027983. info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
  • MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. ISBN 8021018801. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • DAKOWSKA, Maria. Models of language use and language learning in the theory of language didactics. Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1995, 155 s. ISBN 8323099626. info
  • Technology education in school and industry : emerging didactics for human resource development. Edited by Dietrich Blandow - Michael J. Dyrenfurth. Berlin: Springer-Verlag, 1994, XI, 365 s. ISBN 3-540-58250-9. info
Výukové metody
Mikrovýstupy studentů, samostatná práce, diskuse.
Metody hodnocení
předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: Dobré výsledky v průběžných testech Vypracování a přednesení příspěvku na téma, zadané vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/OP3BP_DODS