PdF:SP4MK_S4b1 Specialisation 4b 1 - Course Information
SP4MK_S4b1 Specialisation 4b - Teaching the Multiple Disabilities 1
Faculty of EducationSpring 2011
- Extent and Intensity
- 0/0/40. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Course objectives
- Main objectives od the course are to gain information about the special needs education and support of people with multiple disabilities; about the legislation; counselling and alternative learning strategies. At the end of the cource the students should understand the issue of education of pupils with multiple handicap.
- Syllabus
- 1. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se speciálními potřebami. 2. Integrace/ Inkluze (současné pojetí intervence a edukace u jedinců s postižením, podmínky pro integraci/ inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (charakteristika, vzdělávací oblasti, průřezová témata, podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami podle druhu postižení). 4. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání se zaměřením na přílohu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. 5. Služby speciálněpedagogického poradenství v ČR (charakteristika jednotlivých složek, vyhláška 116/ 2011 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení). 6. Ucelená rehabilitace, charakteristika jednotlivých složek. 7. Vývoj péče o postižené u nás podle druhu postižení – zrakové postižení. 8. Okruh osob se zrakovým postižením, současný stav oboru u nás a v zahraničí. 9. Poradenství zrakově postižených (střediska rané péče, SPC, tyfloservis, tyflocentrum). 10. Raná péče, učení zrakově postižených dětí v raném a předškolním věku. 11. Metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC, s rozlišením okruhu jedinců slabozrakých a nevidomých. 12. Prostorová orientace a samostatný pohyb – předmět speciální péče pro žáky s těžkým zrakovým postižením. 13. Charakteristika okruhu jedinců hluchoslepých, specifika edukace, institucionální vzdělávání. 14. Mentální postižení v kombinaci se zrakovým postižením. 15. Mozková obrna, etiologie, formy MO, specifika v edukaci se zřetelem na věková období, MO jako kombinované postižení. 16. Rozvoj jemné motoriky, grafomotoriky a senzomotoriky u dětí s MO (obecná diagnostika, úchop, lateralita, grafomotorická činnost). 17. Ergoterapie. 18. Individuální vzdělávací plán – charakteristika, obsah (zaměření na žáky s tělesným, zrakovým, s mentálním postižením, s artismem). 19. Výchovně vzdělávací práce v mateřských a základních školách při zdravotnických zařízeních (pojetí, charakteristika, význam s rozlišením na školy při nemocnicích, léčebnách a ozdravovnách). 20. Okruh osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním, současný stav oboru u nás. 21. Vývoj péče o postižené u nás podle druhu postižení – tělesné postižení. 22. Vývoj péče o postižené u nás podle druhu postižení - mentální postižení. 23. Charakteristika okruhu jedinců s více vadami (definice podle MŠMT ČR, členění do skupin, charakteristika jednotlivých skupin, specifika edukace, institucionální vzdělávání). 24. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci s tělesným postižením (příklad MO) – specifika edukace, institucionální vzdělávání. 25. RVP pro obor vzdělání základní škola speciální (Díl I a II). 26. Specifika edukace vícenásobně postižených, institucionální vzdělávání, současný stav oboru u nás a v zahraničí. 27. Metoda bazální stimulace a její využití v edukaci žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami.
- Literature
- required literature
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Pupils with Profound Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (Educational and Psychological Counselling and Intervention in the Early and Pre-school Period of Children with Special Educational Needs). 1st ed. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením (Special Educational Support for People with Physical Disabilities). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 pp. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. (Educational Intervention in Early and Pre-school Age in Persons with Cerebral Palsy.). 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 pp. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- recommended literature
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. (Development of Graphic, Fine and Gross Motor Skills). In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, p. 43-56. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
- Teaching methods
- Lecture, discussion
- Assessment methods
- Written test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/SP4MK_S4b1