PdF:SP4RC_OFTA Oftalmologie - Informace o předmětu
SP4RC_OFTA Oftalmologie
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou. Předpokládá se znalost základního pojmosloví oboru, anatomie a funkce lidského zrakového orgánu na středoškolské úrovni. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace o další aprobační předmět (program PdF, C-CV, směr Speciální pedagogika pro základní školy)
- Cíle předmětu
- Oftalmologie SP4BK_OFTA, SP4RC_OFTA, SPSP1BP_OFTA, SP2BP_OFTA, SP3BP_OFTA Zrakový orgán, stručný přehled anatomické stavby lidského oka, základní fyziologie zraku, vysvětlení nejdůležitějších pojmů akomodace oka, zraková ostrost, adaptace, barvocit, zorné pole, nitrooční tlak, přehled nejdůležitějších očních chorob, jejich vztah k postižení zrakových funkcí, stanovení základních kritérií pojmů v návaznosti na choroby oka slabozrakost, praktická a absolutní slepota, tupozrakost, její význam a léčebné možnosti.
- Osnova
- 1. Historie a vývoj oboru 2. Anatomie oka (uložení, zevní, střední a vnitřní vrstva), lomivá prostředí oka, přídatné orgány (adnexa) 3. Visus a jeho vyšetření 4. Periferní vidění a jeho vyšetření 5. Výpadky zorného pole, význam 6. Fysiologie vidění, sítnice, zraková dráha 7. Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy 8. Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu 9. Elektrofysiologie oka a její využití 10. Akomodace a její poruchy 11. Presbyopie 12. Základy geometrické optiky oka 13. Refrakce oka, emetropie, ametropie 14. Myopie, vznik a korekce 15. Hypermetropie, vznik a korekce 16. Astigmatismus a anizometropie, vznik a korekce 17. Poruchy okohybného aparátu-přehled 18. Strabismus konkomitující 19. Strabismus inkomitantní 20. Nystagmus 21. Onemocnění sítnice-přehled, ROP 22. Záněty sítnice 23. Oběhové poruchy sítnice 24. Retinopatie 25. Degenerace sítnice 26. Odchlípení, nádory a poranění sítnice 27. Katarakty-přehled, příčiny vzniku 28. Vrozené a perinatální katarakty 29. Katarakty podmíněné metabolickými a fyzikálními vlivy 30. Presenilní a senilní katarakty 31. Léčení katarakt 32. Glaukomy-přehled, příčiny vzniku 33. Primární a sekundární glaukomy 34. Glaukomy s uzavřeným úhlem (akutní a chronická forma) 35. Glaukomy s otevřeným úhlem (chronický prostý glaukom, glaukom při nízkém nitroočním tlaku, glaukom hypersekreční) 36. Kongenitální glaukom 37. Sekundární glaukom, absolutní glaukom 38. Terapie glaukomů.
- Literatura
- VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, s. 13-26. ISBN 80-85931-75-3.
- KRAUS, H. a kol. Kompendium očního lékařství. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-079-1.
- Výukové metody
- Teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu z doporučených informačních zdrojů k následující lekci. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout anatomické a fysiologické poměry v organismu (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). V případě absence studenta ve výuce mu vyučující může zadat stručné písemné zpracování tématu, vztahujícího se k probírané látce. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia. Zkoušku/kolokvium z předmětu studenti vykonají písemně, a to formou testu. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují osnovu předmětu. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
- Informace učitele
- Literární zdroje VÍTKOVÁ, M. et al. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, 94 s. KOLEKTIV. Oční lékařství. Učebnice pro LF. Praha: Avicenum, 1987, 244 s. KOLEKTIV. Kompendium očního lékařství. Praha: Grada, 1997
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/SP4RC_OFTA