SPAMP_S4g2 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 9:45–13:15 učebna 19a
Předpoklady
Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je prohloubit znalosti o vzdělávání dospělých osob se zdravotním postižením. Studenti by měli na konci kurzu znát a využívat informace o vzdělávání dospělých osob s ohledem na mentální postižení a autismus a osvojit si další specifické znalosti o podpoře dospělých jedinců s vorzeným či získaným postižením.
Osnova
  • autismus, charakteristické znaky, specifika dospělého věku, podpora
  • mentální postižení, vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením
  • sociální služby – zákon o sociálních službách, vymezení, služby týkající se osob se zdravotním postižením
  • dospělý jedinec s vrozeným zdravotním postižením, možnosti péče a podpory, integrace, vliv postižení na život
  • dospělý jedinec se získaným zdravotním postižením (možnosti péče a podpory, integrace, vliv postižení na život)
  • organizace a zařízení pro dospělé a stárnoucí osoby s postižením, nestátní sektor, podpora socializace
  • demence, vymezení, dělení, možnosti péče a podpory
  • metoda validace
  • psychická a duševní onemocnění, možnosti podpory, služby pro duševně nemocné
  • alternativní a augmentativní komunikace – specifika práce s dospělými a staršími jedinci, specifika práce při narušení komunikace po získaném postižení
  • terapie ve speciálně pedagogické péči (psychoterapie apod.), psychoterapie u dospělých, psychoterapie u starších osob, specifika práce u získaného postižení
Literatura
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
  • VYMĚTAL, Jan. Úvod do psychoterapie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2003, 262 stran. ISBN 8024702533. info
  • Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Hana Šmejkalová. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 22 s. info
Výukové metody
seminář, diskuse, exkurze
Metody hodnocení
účast na seminářích i exkurzích, seminární práce, ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3204-9. JELÍNKOVÁ, M. Autismus IV. Péče o dospělé klienty s autismem. Praha : IPPP ČR, 2000/2001. MATOUŠEK, O. a kol. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9. PIDRMAN, V. Demence. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1490-5. ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA, E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha : MAXDORF, 2005. 3. vydání. 181 s. ISBN 80-7345-044-5. SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9. THEUNISSEN, G. Erwachsenenbildung und Behinderung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2003. ISBN 3-7815-1259-2. VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.