PdF:SPAMP_S4g2 Special.: spec. andragogika 2 - Informace o předmětu
SPAMP_S4g2 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 14:20–16:00 centrum
- Předpoklady
- Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou osvojit si specifika vzdělávání dospělých osob se zdravotním postižením s ohledem na jednotlivé druhy postižení a věkové kategorie.
- Osnova
- možnosti intervence u dospělých osob s postižením
- organizace a zařízení pro dospělé a stárnoucí osoby s postižením, nestátní sektor
- ucelená rehabilitace
- základní terminologie v oblasti psychopedie, oftalmopedie a surdopedie
- proces stárnutí, demence
- aktivní stáří, vzdělávání seniorů
- vzdělávání dospělých
- terapie, stimulace, aktivizace, motivace
- Literatura
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- HÁJKOVÁ, Vanda. Integrativní pedagogika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005, 123 s. ISBN 8086856054. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Metody hodnocení
- Písemný test, seminární práce, účast.
- Informace učitele
- Odborná literatura: BAJO, I., VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 1994. ISBN 80-967180-1-0. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9. JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1. JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8. KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený člověk v procesu senescence. Praha, UK, 2002. ISBN 80-7290-094-3. KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-42-6. KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příruka a učebnice pro výuku pomocí obrázků. Praha: Tech-Market, 1997 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-58-8. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-60-5. MULLER, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. NOVOSAD, L., ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska výchovy. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2. SCHOPLER, MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-9. SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. a kol. Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0398-X. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: UK, 1996 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-678-0. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X. TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky lovka. Praha: Avicenum, Grada. 1996. ISBN 80-7169-257-3. VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-967180-4-5. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9. VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., EHEK, J. Možnosti reedukace zraku pi kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1996. ISBN 80-7184-203-6.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SPAMP_S4g2