PdF:ZS1BP_CjC4 Současný český jazyk 4 - Informace o předmětu
ZS1BP_CjC4 Současný český jazyk 4 - slovní zásoba a tvoření slov
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_CjC4/01: Út 13:25–14:10 učebna 54, I. Kolářová
ZS1BP_CjC4/02: St 8:50–9:35 učebna 6, I. Kolářová
ZS1BP_CjC4/03: St 13:25–14:10 učebna 54, I. Kolářová - Předpoklady
- Předmět předpokládá znalost základních jazykovědných pojmů a poznatky získané v předmětech Současný český jazyk I - úvod, fonetika a fonologie a Současný český jazyk II - tvarosloví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Uplatňován je zřetel k potřebám výuky českého jazyka na 1. stupni.
Předmět zahrnuje dvě disciplíny: nauku o slovní zásobě (lexikologii) a tvoření slov. Cílem první disciplíny je seznámit studenty se strukturou české slovní zásoby, s její charakteristikou, s kritérii třídění slovní zásoby a stručně také se současnými tendencemi jejího vývoje, především s vlivem přejímání slov z cizích jazyků na její rozvoj. Teoretické poznatky získané na volitelné přednášce a studiem literatury jsou aplikovány při práci s texty. Cílem nauky o tvoření slov je seznámit studenty se slovotvornými postupy v češtině a s hlavními slovotvornými prostředky.
Předpokládá se, že na konci výuky předmětu jsou studenti schopni: - provést analýzu významu slova a jeho struktury, zařadit slovo do příslušné vrstvy slovní zásoby;
- provést slovotvornou analýzu slova (tj. poznat základové slovo a slovotvorný formant, kterým bylo slovo utvořeno);
- poznat správně nebo chybně utvořené slovo. - Osnova
- 1. Základní pojmy z oblasti nauky o slovní zásobě a tvoření slov.
- 2. Slovo a pojmenování. Pojmenování jednoslovná a víceslovná.
- 3. Příslušnost slov ke strukturním a nestrukturním útvarům národního jazyka;příslušnost slov ke stylovým vrstvám; expresivita slova; frekvence slov v současné češtině a v textech různých stylových vrstev. Dobové příznaky slov a víceslovných pojmenování. Charakteristika slov z hlediska původu. (Poznatky jsou využívány při práci s autentickým textem).
- 4. Rozšiřování slovní zásoby. Přejímání slov z cizích jazyků dříve a dnes.
- 5. Významové vztahy uvnitř slovní zásoby. Synonymie v textu, její funkce. Antonyma a jejich využití v textu.
- 6. Vztahy hyperonymicko-hyponymické.
- 7. Vlastní jména. Druhy vlastních jmen. Vlastní jména ve výuce českého jazyka na 1. stupni základní úkoly.
- 8. Lexikální rozbor pojmenování.
- 9. Tvoření slov v češtině. Základní pojmy. Slova motivovaná a nemotivovaná.
- 10. Druhy tvoření slov v češtině, jejich specifické znaky, produktivita. Slovotvorné kategorie, slovotvorné typy.
- 11. Příponové tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí, slovotvorné kategorie a formální prostředky. Produktivita slovotvorných formantů.
- 12. Předponové tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí 13.
- Skládání slov v češtině. Zkracování slov. 14. Rozbor stavby slova.
- Literatura
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení z nauky o slovní zásobě a tvoření slov pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 88 s. ISBN 80-210-3343-6. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- HAUSER, Přemysl. Základní pojmy z nauky o slovní zásobě a tvoření slov. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 49 s. ISBN 8021012862. info
- HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 s. URL info
- Výukové metody
- - Analýza textu;
- identifikace vybraných jevů v textu;
- problémová metoda;
- řízený rozhovor. - Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro udělení zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnově předmětu, které bude ověřeno písemnou kontrolou po ukončení semestru (v termínech vypsaných vyučující). Písemka obsahuje cca 80-100 slovotvorných a lexikálních jevů, pro úspěšné složení zápočtu musí student správně vyřešit 80 % z nich.
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534 - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534 - Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zápočtem je úspěšné složení zkoušky z předmětu ZS1BP_CjC2.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/ZS1BP_CjC4