NJ_TEX Textová lingvistika

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_TEX/01: Pá 2. 3. 12:20–13:00 učebna 62, Pá 9. 3. 12:20–13:00 učebna 62, Pá 23. 3. 12:20–13:00 učebna 62, Pá 13. 4. 12:20–13:00 učebna 62, Pá 27. 4. 12:20–13:00 učebna 62, Pá 11. 5. 12:20–13:00 učebna 62, T. Káňa
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ziel des Kurses ist es, die Teilnehmer mit den Hauptrichtungen und Forschungsergebnissen der Textlinguistik bekannt zu machen. Am Ende des Kurses sollten sie in der Lage sein:
- zu definieren, was ein Text ist,
- die Hauptmerkmale von Texten (Kohäsion, Kohärenz, Intentionalität etc.) aufzuzählen,
- im Textmaterial die entsprechenden Strukturmerkmale zu identifizieren,
- den textlinguistischen Ansatz mit alternativen Ansätzen (z. B. in der formalen Satzsyntax) zu vergleichen.
Cíl kurzu je seznámit studenty s hlavními proudy a nejdůležitějšími výsledky textové lingvistiky. Na konci semestru měli by být schopni:
- definovat text,
- vyjmenovat hlavní rysy „textuálnosti“ (koherenci, kohezi, intencionalitu atd.),
- identifikovat v textovém materiálu jazykové prostředky sloužící ke strukturaci a propojení různých částí,
- srovnat přístup textové lingvistiky s alternativními přístupy, jako např. s formální syntaxí.
Osnova
  • - Abgrenzung der Textlinguistik von alternativen Ansätzen,
  • - Verweise innerhalb von Texten,
  • - Intentionalität, Informativität und Akzeptabilität als Kriterien von Textualität,
  • - Transtextuelle Strukturen,
  • - Analyse von kohärenten Texten im Deutschen.
Literatura
    povinná literatura
  • ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik. 2. veb. Aufl. Heidelberg: Julius Groos Verlag, 1988, 888 s. ISBN 3-87276-600-7. info
    doporučená literatura
  • DÜRSCHEID, Christa. Einführung in die Schriftlinguistik. 3., überarbeitete und erg. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2006, 319 s. ISBN 3525265166. info
  • Text-Arbeiten : Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule. Edited by Kirsten Adamzik - Wolf-Dieter Krause. Tübingen: Gunter Narr, 2005, vi, 247. ISBN 3823361554. info
  • HEINEMANN, Margot a Wolfgang HEINEMANN. Grundlagen der Textlinguistik :Interaktion - Text - Diskurs. Tübingen: Max Niemeyer, 2002, xiii, 281. ISBN 3-484-31230-0. info
  • COSERIU, Eugenio. Textlinguistik : eine Einführung. Edited by Jörn Albrecht. 3., überarb. und erweit. Au. Tübingen: Francke Verlag, 1994, xv, 252. ISBN 3825218082. info
  • BEAUGRANDE, Robert-Alain. Einfuhrung in die Textlinguistik. Tubingen: Niemeyer, 1981, 290 s. ISBN 3-484-22028-7. info
  • BEAUGRANDE, Robert-Alain de a Wolfgang U. DRESSLER. Introduction to text linguistics. 1st publ. London: Longman, 1981, 270 s. : g. ISBN 0-582-55486-1. info
Výukové metody
Teoretická příprava a zpracování seminární práce

Studium der Theorie und Verfassung einer Seminararbeit
Metody hodnocení
Seminární práce v rozsahu min. 10 stran

Seminararbeit von min. 10 Seiten
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
K průběhu semináře: teorie je probírána v předmětu N2MK_2TEX (rozvrh viz tam); předmět má dva kontaktní bloky: na začátku a na konci semestru. Na úvodním bloku jsou představeny: témata textové lingvistiky, zdroje, možnosti zpracování práce, podmínky a formy zpracování. Odevzdání práce nejpozději do 10. května! Na závěrečném bloku jsou prezentovány výsledky semin. prací.

Termíny obou bloků budou upřesněny.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.