NJ_TEX Textová lingvistika

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. nebo 6 hodin v kombinované formě. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 13. 2. 13:00–13:45 učebna 55, Pá 27. 2. 13:00–13:45 učebna 63, Pá 13. 3. 13:00–13:45 učebna 63, Pá 27. 3. 13:00–13:45 učebna 63, Pá 10. 4. 13:00–13:45 učebna 63, Pá 24. 4. 13:00–13:45 učebna 63
Předpoklady
Durchschnittliche Kenntnisse vom Sprachsystem und Funktionieren der Sprache.
Průměrné znalosti o fungování jazyka a jazykovém systému.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Das Hauptziel des Kurses ist, die Teilnehmer mit den neuesten Hauptrichtungen und Forschungsergebnissen der Textlinguistik bekannt zu machen. Weiterhin erwerben sie: Grundkenntnisse in der linguistischen Textanalyse; Wissen über die Bedeutung der Textanalyse für den Fremdsprachenunterricht, die Fähigkeit ihrer Anwendung in Fremdsprachenkursen.
Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty s hlavními proudy a nejdůležitějšími výsledky oboru textová lingvistika. Dále získají základní znalosti o textové analýze; povědomí o důležitosti analýzy textu pro výuku cizích jazyků, jakož i schopnost smysluplného nasazení analýzy textu v kurzech cizích jazyků.
Osnova
  • - Abgrenzung der Textlinguistik in der Philologie
  • - Definition des Textes
  • - Abgrenzung eines Textes von einem "Nicht-Text"
  • - textuelle Kohäsion und Kohärenz
  • - Intentionalität, Informativität und Akzeptabilität als Kriterien von Textualität,
  • - Transtextuelle Strukturen
Literatura
    povinná literatura
  • ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik. 2. veb. Aufl. Heidelberg: Julius Groos Verlag, 1988, 888 s. ISBN 3-87276-600-7. info
    doporučená literatura
  • Text-Arbeiten : Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule. Edited by Kirsten Adamzik - Wolf-Dieter Krause. Tübingen: Gunter Narr, 2005, vi, 247. ISBN 3823361554. info
  • BRINKER, Klaus. Linguistische Textanalyse : eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. 5., durchgesehene und erg. A. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2001, 168 s. ISBN 3503049959. info
  • COSERIU, Eugenio. Textlinguistik : eine Einführung. Edited by Jörn Albrecht. 3., überarb. und erweit. Au. Tübingen: Francke Verlag, 1994, xv, 252. ISBN 3825218082. info
  • BEAUGRANDE, Robert-Alain. Einfuhrung in die Textlinguistik. Tubingen: Niemeyer, 1981, 290 s. ISBN 3-484-22028-7. info
Výukové metody
Přednáška, semináře; diskuse o analýze textů
Metody hodnocení
Eine komplexe Textanalyse eines ausgewählten Textes (mündliches Kolloquium)
Komplexní analýza samostatně zvoleného textu (ústní kolokvium)
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Prezence na seminářích eviduji jen kvůli případnému pátrání po neúspěchu. Vaše (ne)účast na seminářích nemá žádný vliv na hodnocení u kolokvia/ zkoušky. Může však mít vliv na Váš výkon.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.