PdF:SV4BP_ANDS Andragogika (seminář) - Informace o předmětu
SV4BP_ANDS Andragogika (seminář)
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_ANDS/01: Út 11:35–13:15 učebna 37, L. Gulová
SV4BP_ANDS/02: Út 13:25–15:05 učebna 30, L. Gulová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět oblastem vzdělávání dospělých, bude se orientovat v andragogické problematice a v oblasti aktivizace seniorů. Na základě nabytých znalostí bude schopen tvořit distanční materiály, které jsou součástí vzdělávání dospělých.
- Osnova
- Různé formy a metody vzdělávání dospělých – praktické ukázky Brainstorming, branwriting, atd. Didaktické formy a metody - vybrané charakterizujte, aplikujte Vzdělávací komerční nabídky - průmysl volného času a komerční kultury – nabídka si tvoří poptávku - tradice svépomocného sociálního hnutí se obnovují s jiným obsahem – nová sociální hnutí – ekologická, feministická, alternativní, religiózní, sekty – nahrazují spolky a svazy - vzdělávací formy zaměřené na vnitřní svět – terapeutické, sebeléčení, jógy, východní techniky na zvládání stresů, meditace, mění se metody a obsahy vzdělávání dospělých – v praxi, při práci a trávení volného času - zvyšují se nároky na lidi, na změny ve vzdělaností úrovni a hodnotových zaměřeních současného člověka Senioři - volný čas - vzdělávání - University III. věku Fenomén stáří Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých Nezaměstnanost a rekvalifikace Vzdělávací programy řešící sociální situace vybraných skupin i jednotlivců Srovnávací andragogika - Vzdělávání dospělých v zahraničí - nejrůznější modely a příklady - srovnání různých přístupů v zahraničí - Vybrané státy, zajímavosti, atd. - Podnikové vzdělávání - možnosti, ukázky, příklady, tipy
- Literatura
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
- HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- Témata pro vystoupení v seminářích: Posuďte sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Demokratizace společnosti – příležitost k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích. Vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd. Vzdělávání dospělých ve světě – trendy, nabídky, možnosti, atd. Povinnosti studentů: Studium literatury; seznámení s problematikou prostřednictvím odborné literatury Prezentace v týmové práci Recenze vybrané publikace z oblasti andragogiky, článku, skript zaměřených na oblast vzdělávání dospělých, atd. v rozsahu dvou stran, recenze je nutné odevzdat v předstihu, podle dohody, recenze za skupinu - prezentace při obhajobě projektu Podmínky k zápočtu: Vytvořit projekt na základě výzkumného šetření, který má ambice řešit vybrané téma z problematiky vzdělávání dospělých. Projekt musí mít náležitosti kladené na tento druh práce – grantová agentura, předloha projektu, atd. Rozsah minimálně 5 stran, řádkování 1,5; velikost písma 12, na třech stranách podrobný popis projektu. Projekt bude odevzdán nejpozději týden před závěrečným seminářem; studenti obhájí projekty v průběhu závěrečného semináře. Návrh témat vhodných ke zpracování v projektu: rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální aj. problematiky, atd. Vytvoření distančního textu - prezentace při obhajobě projektu
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1295
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SV4BP_ANDS