SV4BP_ANDS Andragogika (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_ANDS/01: St 9:20–11:00 učebna 24, L. Gulová
SV4BP_ANDS/02: St 12:05–13:45 učebna 24, L. Gulová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět oblastem vzdělávání dospělých, bude se orientovat v andragogické problematice a v oblasti aktivizace seniorů. Na základě nabytých znalostí bude schopen tvořit distanční materiály, které jsou součástí vzdělávání dospělých.
Osnova
  • Různé formy a metody vzdělávání dospělých – praktické ukázky Brainstorming, branwriting, atd. Didaktické formy a metody - vybrané charakterizujte, aplikujte Vzdělávací komerční nabídky - průmysl volného času a komerční kultury – nabídka si tvoří poptávku - tradice svépomocného sociálního hnutí se obnovují s jiným obsahem – nová sociální hnutí – ekologická, feministická, alternativní, religiózní, sekty – nahrazují spolky a svazy - vzdělávací formy zaměřené na vnitřní svět – terapeutické, sebeléčení, jógy, východní techniky na zvládání stresů, meditace, mění se metody a obsahy vzdělávání dospělých – v praxi, při práci a trávení volného času - zvyšují se nároky na lidi, na změny ve vzdělaností úrovni a hodnotových zaměřeních současného člověka Senioři - volný čas - vzdělávání - University III. věku Fenomén stáří Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých Nezaměstnanost a rekvalifikace Vzdělávací programy řešící sociální situace vybraných skupin i jednotlivců Srovnávací andragogika - Vzdělávání dospělých v zahraničí - nejrůznější modely a příklady - srovnání různých přístupů v zahraničí - Vybrané státy, zajímavosti, atd. - Podnikové vzdělávání - možnosti, ukázky, příklady, tipy
Literatura
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Témata pro vystoupení v seminářích: Posuďte sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Demokratizace společnosti – příležitost k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích. Vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd. Vzdělávání dospělých ve světě – trendy, nabídky, možnosti, atd. Povinnosti studentů: Studium literatury; seznámení s problematikou prostřednictvím odborné literatury Prezentace v týmové práci Recenze vybrané publikace z oblasti andragogiky, článku, skript zaměřených na oblast vzdělávání dospělých, atd. v rozsahu dvou stran, recenze je nutné odevzdat v předstihu, podle dohody, recenze za skupinu - prezentace při obhajobě projektu Podmínky k zápočtu: Vytvořit projekt na základě výzkumného šetření, který má ambice řešit vybrané téma z problematiky vzdělávání dospělých. Projekt musí mít náležitosti kladené na tento druh práce – grantová agentura, předloha projektu, atd. Rozsah minimálně 5 stran, řádkování 1,5; velikost písma 12, na třech stranách podrobný popis projektu. Projekt bude odevzdán nejpozději týden před závěrečným seminářem; studenti obhájí projekty v průběhu závěrečného semináře. Návrh témat vhodných ke zpracování v projektu: rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální aj. problematiky, atd. Vytvoření distančního textu - prezentace při obhajobě projektu
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1295
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.