PdF:ZS1BP_PIV2 Praktikum VPS 2 - Informace o předmětu
ZS1BP_PIV2 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 2
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_PIV2/01: Po 8:50–10:30 učebna 2, N. Čeplová, I. Frýzová, D. Mísařová, I. Plucková
ZS1BP_PIV2/02: Po 7:00–8:40 učebna 2, N. Čeplová, I. Frýzová, D. Mísařová, I. Plucková
ZS1BP_PIV2/04: Po 10:40–12:20 učebna 2, N. Čeplová, I. Frýzová, D. Mísařová, I. Plucková
ZS1BP_PIV2/05: Po 13:25–15:05 učebna 2, N. Čeplová, I. Frýzová, D. Mísařová, I. Plucková - Předpoklady
- ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ I && ! ZS1BP_IVZ2 Integrovaný vědní základ 2
ZS1BP_IVZ1 ZS1BP_PIV1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice meteorologie, biogeografie a projevům živých organismů z hlediska biologického i chemického (porozumět souvislostem mezi chemickými vlastnostmi látek a specifickými funkcemi základních přírodních složek krajinné sféry, které jsou předpokladem a podmínkou existence života na Zemi; porozumění způsobu přechodu látek anorganických k látkám organickým a tedy k životu, jeho základním specifikacím, společným rysům života, jeho základním funkcím, rozmanitostem a dědičnosti; vysvětlit základní podmínky života na Zemi; vysvětlit základní projevy života na Zemi).
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Dále vyhledávat a správně citovat vhodné odborné zdroje ;
Využívat e-learning ke studiu a sebereflexi. - Osnova
- Vliv Slunce na život na Zemi
- Zobrazování podmínek a života na Zemi - Práce s atlasem a tematickými mapami
- Počasí a podnebí - Vertikální členění atmosféry, chemické složené atmosféry, ozonová vrstva
- Sledování počasí
- Fyzikální veličiny – veličiny – teplota, tlak, srážky, vlhkost – klimatická mapa ČR
- Přírodní hazardy související s počasím a podnebím
- Biogeografické pásy, vegetační stupně
- Přizpůsobení živočichů a rostlin podmínkám změnám podmínek v průběhu roku
- Vlastnosti živých organismů
- Organické látky – složení živých organismů
- Fotosyntéza a dýchání
- Příjem vody a látek, potravní specializace organismů
- Přeměna látek, trávení
- Genetika a rozmnožování
- Třídění organismů
- Růst a vývoj organismů
- Adaptace organismů na životní prostředí
- Vliv znečištění na růst a vývoj organismů
- Význam biodiverzity
- Literatura
- LORBEER, George C. a Leslie W. NELSON. Biologické pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 197 s. ISBN 80-7178-165-7. info
- LORBEER, George C. a Leslie W. NELSON. Fyzikální pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : hmota, energie, vesmír, letectví. Translated by Petr Kuba. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 220 s. ISBN 80-7178-181-9. info
- BAER, Heinz-Werner. Biologické pokusy ve škole. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 239 s. info
- Výukové metody
- praktická cvičení
- Metody hodnocení
- poznávací zkouška - rostliny, seminární práce
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/ZS1BP_PIV2