Bi2BP_ZHYD Základy hydrobiologie pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Základy systému a evoluce nižších rostlin a hub. Základy systému a evoluce vyšších rotstlin. Základy zoologie bezobratlých. Znalost chemie alespoň na gymnaziální úrovni.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Jiné omezení: pro méně než 5 studentů není předmět vypisován
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s funkcí ekosystému stojatých a tekoucích vod - základními vlastnostmi vody, životním prostředím vod, společenstvy organismů, znečišťováním vody, vlivu člověka na vodní ekosystém, procesech acidifikace a eutrofizace, čištění odpadních vod. Předmět je veden se zřetelem k problematice vodních ekosystémů vyučovaných na základní škole.
Osnova
  • Předmět je veden se zřetelem k problematice vodních ekosystémů vyučovaných na základní škole. Součástí výuky jsou přednášky, laboratoře (cvičení) a terénní vyučování. Přednášky: 1. Fyzikální a chemické vlastnosti vody, světlo ve vodách, tepelný režim vod, koloběch látek ve vodách. 2. Stojaté vody – charakteristika, členění, společenstva stojatých vod. 3. Rašeliniště, periodické vody, saliny. 4. Tekoucí vody – charakteristika, fyzikální vlastnosti vody, chemické složení vody, koloběh látek, říční kontinuum, společenstva tekoucích vod, podélná klasifikace toku, znečišťování a samočištění, vliv člověka. 5. Acidifikace a eutrofizace. 6. Rozkladné procesy ve vodách a čištění odpadních vod. 7. Sledování a hodnocení ekologického stavu vod. Ochrana vody a vodních zdrojů a péče o ně. Cvičení: 1. Fyzikálně-chemické parametry vody. Měření parametrů, jejich vyhodnocení. 2. Vzorkování bioty v tekoucích a stojatých vodách. Vzorkovací metody, pomůcky a zařízení. 3. Vyhodnocení získaných dat. 4. Základní rozbor hydrobiologického vzorku. Terénní vyučování: 1. Charakteristika toku v terénu. 2. Měření fyzikálně-chemických parametrů vod. 3. Odběr vodní bioty.
Literatura
  • Lellák J. et Kubíček F. (1991): Hydrobiologie. 257 p., Karolinum, Praha. ISBN 80-7066-530-0
  • Kubíček F. et Zelinka M. (1979): Základy hydrobiologie. Univ. JEP v Brně, fak.přírod.,Praha, SNP, 140 s.
  • Hindák F. et al. (1978): Sladkovodné riasy. SPN Bratislava
Výukové metody
laboratorní cvičení, terénní cvičení
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: Pravidelná docházka na výuku předmětu. Dobře vedené protokoly ze cvičení a z terénního vyučování, zkontrolované vyučujícím. Úspěšně zvládnutý test znalostí z tohoto předmětu.
Informace učitele
Další literatura: Chudoba J., Dohányos M. et Wanner J. (1991): Biologické čištění odpadních vod. SNTL Praha. Štěpánek M. et al. (1979): Hygienický význam životních dějů ve vodách. Avicenum Praha. Straškraba M. et al. (1992): Metodika sledování a hodnocení jakosti vody vodárenských nádržích. HBÚ ČSAV Č. Budějovice. Sládeček V. et Sládečková A.(1995) Hydrobiologie. Vydavatelství ČVUT, Praha. ISBN 80-01-01298-0 Odkazy: http://svp.vuv.cz/odkazy.php http://svp.vuv.cz/index.php http://www.ochranavod.cz/ http://perla.vuv.cz/main.php
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.