OP3BK_DANA Andragogika

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: - pochopení významu Andragogiky pro učitele střední odborné školy nebo učiliště, - získání přehledu v didaktických teoriích pro oblast dospělých. - zvládnout po teoretické stránce hlavní andragogické formy a metody. - ujasnit si podmínky pro tvořivost dospělých edukantů - pochopit klady a zápory denního, distančního a kombinovaného studia pro edukanta, - seznámit se se základy realitzace rekvalifikací, - poznat nové možnosti andragogiky (superlearning aj.), - získat informace o možnostech vzdělávání dospělých edukantů v ČR.
Osnova
  • 1. Andragogika, její význam a poslání. 2. Didaktické teorie pro oblast dospělých. 3. Formy a metody v andragogice. 4. Tvořivost dospělých. 5. Autodidakce 6. Denní, distanční a kombinované studium. 7. Rekvalifikace. 8. Nové možnosti andragogiky (superlearning aj.) 9. Možnosti vzdělávání dospělých v ČR. 10.Možnosti vzdělávání dospělých v zahraničí.
Literatura
    povinná literatura
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
  • ŘEHOŘKOVÁ, Marie. Pedagogika dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1983, 89 s. info
    doporučená literatura
  • OURODA, Karel. Vybrané přístroje didaktické techniky. 1. vyd. Brno, VUT: CERM, 2002, 101 s. ISBN 80-214-2357-9. info
  • KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 8072041762. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
    neurčeno
  • KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Jak studovat. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 20 s. ISBN 8072041517. info
  • Vzdelávanie dospelých v Európe (Obsaž.) : Súčasný stav v oblasti vzdelávania dospelých na Slovensku a vzdelávanie dospelých v Európe : vybrané dokumenty projektu. info
  • Victor C. X. Wang. Curriculum Development for Adult Learners in the Global Community. 2008.
  • Christopher Duke. Adult education: international perspectives from China. 1987.
  • PRŮCHA, Jan. Czech-English dictionary - pedagogy, education, andragogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 169 s. ISBN 9788073152178. info
  • LANG, Alfred a Nicole EHLERS. Vzdelávanie cez hranice : vzdelávanie dospelých v Európskych cezhraničných regiónoch. Eisenstadt: Burgenländische Forschungsgesellschaft, 2005, 259 s. ISBN 3901420061. info
  • POSPÍŠIL, Oldřich. Pedagogika dospělých :andragogika : (studijní text). Praha: Univerzita Karlova, 2001, 218 s. ISBN 80-7290-064-1. info
  • ENGELSHOVEN, Peter van. Súčasný stav v oblasti vzdelávania dospelých na Slovensku a vzdelávanie dospelých v Európe :vybrané dokumenty projektu. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, mládeže a telovýchovy, 1995, 62, 21 s. ISBN 80-7098-057-5. info
Výukové metody
1. Přednáška 2. Konzultace 3. Vizualizace 4. Exkurze
Metody hodnocení
Zápočet.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015.