PdF:OP3BK_DANA Andragogika - Informace o předmětu
OP3BK_DANA Andragogika
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické studium pro pracovníky v dopravní výchově a státní správě pro dopravu (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: - pochopení významu andragogiky pro učitele střední odborné školy - získání přehledu v didaktických teoriích pro oblast dospělých - zvládnout po teoretické stránce hlavní andragogické formy a metody - ujasnit si podmínky pro tvořivost dospělých edukantů - pochopit klady a zápory prezenčního, distančního a kombinovaného studia pro edukanta - seznámit se se základy realitzace rekvalifikací - poznat nové možnosti andragogiky (superlearning aj.) - získat informace o možnostech vzdělávání dospělých edukantů v ČR.
- Osnova
- 1. Andragogika, její význam, poslání a zdroje 2. Didaktické teorie pro oblast dospělých 3. Formy a metody v andragogice 4. Tvořivost dospělých 5. Autodidakce 6. Denní, distanční a kombinované studium 7. Nové možnosti andragogiky 8. Možnosti vzdělávání dospělých v ČR 9. Příprava andragoga na vyučování 10. Učební pomůcky a didaktická technika v andragogice 11. Andragogické principy 12. Doplňková témata, prezentace příspěvků
- Literatura
- povinná literatura
- MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
- doporučená literatura
- BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa, 2008, 197 s. ISBN 9788087197127. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
- OURODA, Karel. Vybrané přístroje didaktické techniky. 1. vyd. Brno, VUT: CERM, 2002, 101 s. ISBN 80-214-2357-9. info
- JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
- KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 8072041762. info
- ŘEHOŘKOVÁ, Marie. Pedagogika dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1983, 89 s. info
- neurčeno
- KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Jak studovat. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 20 s. ISBN 8072041517. info
- Victor C. X. Wang. Curriculum Development for Adult Learners in the Global Community. 2008.
- Christopher Duke. Adult education: international perspectives from China. 1987.
- PRŮCHA, Jan. Czech-English dictionary - pedagogy, education, andragogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 169 s. ISBN 9788073152178. info
- BARTÁK, Jan. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 264 s. ISBN 9788086723341. info
- LANG, Alfred a Nicole EHLERS. Vzdelávanie cez hranice : vzdelávanie dospelých v Európskych cezhraničných regiónoch. Eisenstadt: Burgenländische Forschungsgesellschaft, 2005, 259 s. ISBN 3901420061. info
- BARTÁK, Jan. Základní kniha lektora/trenéra. Praha: Votobia, 2003, 222 stran. ISBN 8072201581. info
- POSPÍŠIL, Oldřich. Pedagogika dospělých :andragogika : (studijní text). Praha: Univerzita Karlova, 2001, 218 s. ISBN 80-7290-064-1. info
- ENGELSHOVEN, Peter van. Súčasný stav v oblasti vzdelávania dospelých na Slovensku a vzdelávanie dospelých v Európe :vybrané dokumenty projektu. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, mládeže a telovýchovy, 1995, 62, 21 s. ISBN 80-7098-057-5. info
- Výukové metody
- 1. Přednáška 2. Konzultace 3. Vizualizace 4. Exkurze
- Metody hodnocení
- Zápočet. Předmět bude ukončený zápočtem, který proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi. Vyžaduje se zároveň aktivní účast na přednášce.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/OP3BK_DANA