OP3BP_PSEP Pedagogická psychologie - přednáška

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Dvořáková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 7:30–9:10 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu pedagogické psychologie jsou:
- na nové vyšší a obecnější rovině rozšířit teoretickou základnu pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe;
-porozumět základním poznatkům a termínům pedagogické psychologie;
-používat ve své práci základní metody pedagogické psychologie;
-poznat učební a styly i strategie žáků;
-poznat a ovlivňovat příčiny školní neúpěšnosti žáků.
Osnova
  • 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
  • 2. Pedagogická psychologie v systému věd.
  • 3. Metodologie a metody pedagogické psychologie.
  • 4. Vztah učení, vývoje a výchovy.
  • 5. Osobnost současného žáka.
  • 6. Problémový žák.
  • 7. Psychologie učení.
  • 8. Psychologie kreativity.
  • 9. Psychologie vyučování.
  • 10. Učební styly a strategie.
  • 11. Školní úspěch a neúspěch.
  • 12. Psychohygiena edukace.
  • 13. Psychologie osobnosti učitele.
  • 14. Psychologie výchovy.
  • 15. Rodina, škola a vývoj.
  • 16. Patopsychologie edukace.
  • 17. Psychosociální klima školy.
  • 18. Perspektivy pedagogické psychologie.
Literatura
    povinná literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
    doporučená literatura
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido, 1997, 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Výukové metody
přednášky, četba
Metody hodnocení
písemné kolokvium, 70% úspěšnost
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015.