PdF:ROMKC_PDNV Příprava dětí na výuku - Informace o předmětu
ROMKC_PDNV Příprava dětí na výuku
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/8/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Pedagogicko-psychologická příprava romských pedagogických a sociálních asistentů (program PdF, C-CV)
- DPS Romský pedagogický asistent (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: získání základních vědomostí o problematice rozvíjení počáteční gramotnosti jako nezbytného východiska k dosažení funkční gramotnosti; osvojení teoretických zásad pro koncipování činností směřujících k rozvíjení předpokladů a dovedností dítěte, které jsou nezbytné pro primární vzdělávání.
- Osnova
- 1. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole.
- 2. Čtení a psaní jako činnost potřebná pro život, jako součást funkční gramotnosti.
- 3. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady.
- 4. Rozvoj slovní zásoby.
- 5. Rozvoj mluveného projevu.
- 6. Rozvoj gramotnosti v předškolním věku.
- 7. Rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin.
- 8. Význam rodiny pro rozvoj počáteční gramotnosti.
- 9. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při čtení a psaní.
- 10. Rozvoj grafomotoriky, příprava na psaní.
- 11. Předcházení nedostatkům a poruchám v prvopočátečním čtení a psaní.
- Literatura
- HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
- Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
- GULOVÁ, Lenka a Tomáš ČECH. Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, 100 s. ISBN 80-7315-011-2. info
- Výukové metody
- diskuse ve třídě, skupinové projekty
- Metody hodnocení
- Typ ukončení: písemný test (test se skládá z 10 otázek, na všechny je třeba odpovědět), zápočet
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/ROMKC_PDNV