ROMKC_PDNV Příprava dětí na výuku 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/8/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: získání základních vědomostí o problematice rozvíjení počáteční gramotnosti jako nezbytného východiska k dosažení funkční gramotnosti; osvojení teoretických zásad pro koncipování činností směřujících k rozvíjení předpokladů a dovedností dítěte, které jsou nezbytné pro primární vzdělávání.
Osnova
  • 1. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole.
  • 2. Čtení a psaní jako činnost potřebná pro život, jako součást funkční gramotnosti.
  • 3. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady.
  • 4. Rozvoj slovní zásoby.
  • 5. Rozvoj mluveného projevu.
  • 6. Rozvoj gramotnosti v předškolním věku.
  • 7. Rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin.
  • 8. Význam rodiny pro rozvoj počáteční gramotnosti.
  • 9. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při čtení a psaní.
  • 10. Rozvoj grafomotoriky, příprava na psaní.
  • 11. Předcházení nedostatkům a poruchám v prvopočátečním čtení a psaní.
Literatura
  • HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
  • Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
  • GULOVÁ, Lenka a Tomáš ČECH. Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, 100 s. ISBN 80-7315-011-2. info
Výukové metody
diskuse ve třídě, skupinové projekty
Metody hodnocení
Typ ukončení: písemný test (test se skládá z 10 otázek, na všechny je třeba odpovědět), zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013.