RV2BP_6PPZ Programy podpory zdraví ve školním prostředí

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RV2BP_6PPZ/01: Pá 22. 2. 10:15–15:35 učebna 5, L. Adámková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- po absolvování předmětu student formuluje hlavní problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory - chápe význam rodiny a školy jako významných prvků ovlivňujících zdraví jedince a celé populace, chápe význam minimálních preventivních programů, je schopen navrhnou minimální preventivní program - vyjmenuje hlavní preventivní programy ve světě a v České republice, popíší jejich obsah a význam – Zdraví 21, Kouření a já, Normální je nekouřit, Zdravá 5, Zdravá škola aj., popíše možnosti intervence v jednotlivých vývojových obdobích - posoudí nutnost spolupráce odborníků z oblasti zdravotnictví, psychologie a pedagogiky - posoudí své rizikové chování a aktivně se podílí na zlepšení svého životního stylu, informace aktivně aplikuje ve svém životě a zdůvodňuje jejich význam, aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí.
Osnova
  • V úvodu jsou studenti seznámeni se strategií zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR (Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR - Zdraví pro všechny v 21. století) se zaměřením na dětský věk a školní prostředí. Následně je pozornost věnována intervenčním programům podpory zdraví. (Principy tvorby primárně preventivních programů, konkrétní realizované programy - Kouření a já, Normální je nekouřit, Zdravá 5, Zdravá škola, metodika minimálních preventivních programů pro školy dle Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT ČR).
Literatura
  • ŽALOUDÍKOVÁ, iva a Drahoslava HRUBÁ. Normální je nekouřit. 2. díl. 1. vydání. Brno: Paido, 2006, 93 s. ISBN 80-7315-128-6. URL URL info
  • ŽALOUDÍKOVÁ, Iva a Drahoslava HRUBÁ. Normální je nekouřit 1.díl. Brno: Paido, 2005, 69 s. sv. 1. ISBN 80-7315-105-7. URL info
  • ŽALOUDÍKOVÁ, iva a Drahoslava HRUBÁ. Normální je nekouřit-edukační program pro výchovu žáků prvního stupně základních škol k nekouření. In Edukační sborník, XXIX. Brněnské onkologické dny. Brno: Masarykův Onkologický ústav, 2005, s. 41. ISBN 80-86793-05-2. info
  • REISSMANNOVÁ, Jitka. Pilíře projektu Zdravá škola. In Výchova ke zdraví I. Brno: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta, 2005, s. 102-115. ISBN 80-210-3918-3. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
  • Zdraví 21. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2003, 124 s. ISBN 8085047993. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila. Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola. Možnosti alternativní výchovy. Brno: Paido, 1998, s. 128-139,14. ISBN 80-85931-61-3. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998, 47 s. ISBN 80-85931-53-2. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a průběžných konzultací.
Metody hodnocení
Student vypracuje a odevzdá seminární práci dle zadání ve studijních materiálech a následně ji prezentuje a diskutuje s ostatními studenty (vybírá si z celkové databáze 10 témat).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.