PdF:SC4BK_EKSP Ekoedukace v soc. pedagogice - Informace o předmětu
SC4BK_EKSP Environmentální edukace v sociální pedagogice
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Ing. Dana Křivánková (přednášející)
Ing. Aleš Máchal (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 24. 1. 13:00–16:30 učebna 36, So 16. 3. 8:25–11:55 Lipka-Kamenná, So 20. 4. 14:50–20:10 Lipka-Kamenná
- Předpoklady
- (( SC4BK_VPMV Vybr. problémy mult. výchovy && SC4BK_UEEV Úvod do environmentální vědy ) &&!NOWANY( SC4BK_PAVC Pohybové aktivity ve VČ , SC4BK_TOPV Metody rozvoje komunikace ))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní výchova a environmentální výchova - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytne praktický úvod do environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty prostřednictvím konkrétních příkladů z ekologie, environmentalistiky a výchovy k udržitelnému rozvoji v lokálním, regionálním i globálním měřítku. Probírané problémy a příklady jsou vždy posuzovány z hledisek nejen environmentálních, ale i sociálních a ekonomických. Student porozumí principům environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty EVVO), dokáže aplikovat cíle, obsah a prostředky EVVO ve své práci a životě; popsat a vysvětlit principy environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty EVVO; rozlišit výchovné působení ve škole a v mimoškolních institucích; aplikovat cíle, obsah a prostředky EVVO ve své práci a životě; charakterizovat ekologický příznivý životní styl; navrhnout environmentálně zaměřený výukový program.
- Osnova
- Obsah pojmu „environmentální výchova“; význam vstřícného postoje sociálních pedagogů k tomuto oboru výchovy a vzdělávání; rozlišování oborů EKOLOGIE, ENVIRONMENTALISTIKA, EKOPEDAGOGIKA, dotvoření a upřesnění základního povědomí o jejich obsahu; význam metodologického zaměření environmentální výchovy – od cílů k prostředkům, od příčin problémů v životním prostředí k jejich důsledkům, k možným řešením a k odpovědnějším osobním postojům směřujícím k udržitelnějšímu rozvoji společnosti; smysl přímých kontaktů dětí s živou přírodou, tvorba a využívání přírodních zahrad a venkovních učeben; důraz na poznávání a objevování místního regionu ve výchově a vzdělávání na základní škole; smysl komunitní práce na příkladech péče o místní přírodu a životní prostředí, cíle a obsah Místní Agendy 21; posílení osobní ekologické gramotnosti a citlivosti; lokální, regionální a globální problémy životního prostředí v sociálních, ekonomických a environmentálních souvislostech; seznámení s příklady ekologicky příznivějšího (environmentálně odpovědnějšího) způsobu života v kontextu možných globálních ekonomických i ekologických krizí; význam cílevědomého snižování ekologické stopy jednotlivce, rodiny, školy, firmy, úřadu apod.; nabídka vzdělávacích služeb středisek ekologické výchovy v regionu a v ČR, možnosti dalšího vzdělávání.
- Literatura
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví : (kapitoly o ekologickém luxusu). Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2003, 319 s. ISBN 8072391496. info
- MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček [Máchal, 2001]. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. : il. ISBN 80-902954-1-X. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994, 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- blokové cvičení, mikrovýstup na environmentální téma, skupinový projekt zkouška-test
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Multikulturní a environmentální výchova.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/SC4BK_EKSP