SC4BK_EKSP Environmentální edukace v sociální pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/2. 30 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Ing. Dana Křivánková (přednášející)
Ing. Aleš Máchal (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
(NOW( SC4BK_FOSE Filozofie environmentalistiky )&&NOW( SC4BK_MVSP Multiedukace v soc. pedagogice )&&NOW( SC4BK_NABS Náboženství světa )&&!NOWANY( SC4BK_PZCP Přír. aktivity - pokusnictví , SC4BK_SPIT Mediace a probace v praxi , SC4BK_ZDV Základy dramatické výchovy , SC4BK_MDV Metodika dramatické výchovy , SC4BK_TOPV Techniky rozvoje osobnosti , SC4BK_ZKS Řešení konfliktních situací ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní výchova a environmentální výchova
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytne praktický úvod do environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty prostřednictvím konkrétních příkladů z ekologie, environmentalistiky a výchovy k udržitelnému rozvoji v lokálním, regionálním i globálním měřítku. Probírané problémy a příklady jsou vždy posuzovány z hledisek nejen environmentálních, ale i sociálních a ekonomických. Student porozumí principům environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty EVVO), dokáže aplikovat cíle, obsah a prostředky EVVO ve své práci a životě.
Osnova
  • Obsah pojmu „environmentální výchova“; význam vstřícného postoje sociálních pedagogů k tomuto oboru výchovy a vzdělávání; rozlišování oborů EKOLOGIE, ENVIRONMENTALISTIKA, EKOPEDAGOGIKA, dotvoření a upřesnění základního povědomí o jejich obsahu; význam metodologického zaměření environmentální výchovy – od cílů k prostředkům, od příčin problémů v životním prostředí k jejich důsledkům, k možným řešením a k odpovědnějším osobním postojům směřujícím k udržitelnějšímu rozvoji společnosti; smysl přímých kontaktů dětí s živou přírodou, tvorba a využívání přírodních zahrad a venkovních učeben; důraz na poznávání a objevování místního regionu ve výchově a vzdělávání na základní škole; smysl komunitní práce na příkladech péče o místní přírodu a životní prostředí, cíle a obsah Místní Agendy 21; posílení osobní ekologické gramotnosti a citlivosti; lokální, regionální a globální problémy životního prostředí v sociálních, ekonomických a environmentálních souvislostech; seznámení s příklady ekologicky příznivějšího (environmentálně odpovědnějšího) způsobu života v kontextu možných globálních ekonomických i ekologických krizí; význam cílevědomého snižování ekologické stopy jednotlivce, rodiny, školy, firmy, úřadu apod.; nabídka vzdělávacích služeb středisek ekologické výchovy v regionu a v ČR, možnosti dalšího vzdělávání.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví : (kapitoly o ekologickém luxusu). Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2003, 319 s. ISBN 8072391496. info
  • MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček [Máchal, 2001]. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. : il. ISBN 80-902954-1-X. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994, 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
Metody hodnocení
blokové cvičení, mikrovýstup na environmentální téma, skupinový projekt zkouška-test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.