PdF:FJ3DC_FRST Stylistika - Informace o předmětu
FJ3DC_FRST Stylistika
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/12. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Karel Sekvent, CSc. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FJ3DC_FRST/01: Pá 14. 3. 13:55–16:30 učebna 54, Pá 21. 3. 13:55–16:30 učebna 54, K. Sekvent
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Francouzský jazyk a literatura pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je osvojení si základních znalostí z problematiky obecné stylistiky a stylisticky správného projevu. Kromě toho bude zvláštní pozornost věnována komparativním aspektům francouzského a českého jazyka se zaměřením na fonostylistiku a problematiku překladu. Podrobně budou rozebrány vybrané stylistické figury. Teoretické poznatky budou osvojeny formou cvičení.
- Osnova
- 1.Rétorika a stylistika: historie, vymezení pojmů, terminologie. 2. Styly, jazykové a mluvnické prostředky.3.Systémové srovnání dvou jazyků (francouzštiny a češtiny). Problematika překladu. 3.Fonostylistika. 4.Gramatika textu (textová koherence).5.Denotace, konotace v kontextu studovaných jazyků.6.Stylistické figury: srovnání, metafora, metonymie, synekdocha, antitéze, eufemizmus, litotes, pleonazmus, kalambur, anafora, gradace, elipsa…
- Literatura
- KOKELBERG, J. Les techniques du style. Paíž: Nathan, 1991.
- ARÉNILA-BÉROS, A. Améliorez votre style I, II. Paíž: Hatier, 1996.
- PEYROUTET, C. La pratique de lexpression écrite. Paíž: Nathan, 1991.
- RONGERIE, A. Trouvez le mot juste. Paíž: Hatier, 1995.
- PEYROUTET, C. Style et rhétorique. Paíž: Nathan, 1994.
- CHARAUDEAU, P. Grammaire du sens et de lexpression. Paíž: Hachette, 1992.
- RADINA, O. Francouzština a eština, systémové srovnání dvou jazyk. Praha: SPN, 1976.
- ŠABRŠULA, J. Problčmes de la stylistique comparée du français et du tchčque. Praha: UK, 1990.
- Výukové metody
- Seminary.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích (70 %). Plnění průběžných úkolů. Závěrečný písemný test (min. úspěšnost 70 %).
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/FJ3DC_FRST