PdF:OP3BP_DKP Komparativní pedagogika - Informace o předmětu
OP3BP_DKP Komparativní pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle tohoto vyučovacího předmětu: - získat poznatky ze srovnávací pedagogiky, které povedou k jejímu vnímání jako jedné z důležitých edukačních věd - porozumět problematice srovnávací pedagogiky a umět definovat její předmět - chápat moderní srovnávací pedagogiku také jako oblast výzkumných aktivit zaměřených na analýzu a vyhodnocování poznatků o vzdělávání v různých zemích - dle možnosti si zvolit srovnávací pedagogiku jako základ pro bakalářskou práci.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu Komparativní pedagogika. 2. Metodologické otázky, návaznosti na studovaný obor. 3. Struktura školských systémů (ISCED). 4. ISCED 3 a ISCED 4. 5. ISCED 5 a ISCED 6. 6. Vzdělávání dospělých a DiV. 7. Bílé knihy a právní dokumentace. 8. Vzdělávání a sociální stratifikace. 9. Alternativní školy. 10. Interkulturní faktory ve vzdělávání. 11. Kurikulum v mezinárodním pohledu. 12. Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě. 13. Komparace vybraných oblastí vzdělávání. 14. Doplňující témata.
- Literatura
- povinná literatura
- RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
- RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
- ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 282 s. ISBN 9788024600031. info
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- doporučená literatura
- Robert F. Arnove, Carlos Alberto Torres. Comparative education: the dialectic of the global and the local. 2007
- Mark Bray. Comparative Education: Continuing Traditions, New Challenges, and ... 2003.
- VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 3. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2009, 72 s. ISBN 9788086723686. info
- LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou : (praxe reformně pedagogické koncepce). Translated by Karel Rýdl. Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008, 104 s. ISBN 9788073950491. info
- Metoda Montessori pro naše dítě : inspirace pro rodiče a další zájemce. Edited by Karel Rýdl. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2007, 199 s. ISBN 9788073950040. info
- WALTEROVÁ, Eliška. Srovnávací pedagogika : vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, 325 s. ISBN 8072902695. info
- RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 167 s. ISBN 80-85866-87-0. info
- RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori :učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902193-7-3. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- RÝDL, Karel. Pohledy na dánské školství aneb putování pedagogickým rájem. 1. vyd. Praha, 1993, 237 s. : i. info
- CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 579 s. : i. info
- CIPRO, Miroslav. Pohled na japonskou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 145 s. URL info
- Výukové metody
- 1. Přednáška. 2. Beseda se zahraničním odborníkem o tamním školském systému. 2. Seminární práce.
- Metody hodnocení
- Předmět bude ukončený zápočtem. Ke získání zápočtu je potřeba odevzdat esej v rozsahu nejméně 4 – 5 stránek formátu A4 na téma stanovené vyučujícím. Při zpracování eseje je potřeba použít minimálně 3 různé zdroje (např. knihu, článek z časopisu, článek z webu apod.). Použití webu může být pouze 1/3 ze všech použitých zdrojů. Vyžaduje se zároveň aktivní účast na semináři, to znamená, provedení výstupu (s možností doplnit tento výstup multimediální prezentací, správné odpovědi na otázky kladené učitelem apod., přemýšlení nad zadaným tématem a nerušení průběhu výuky jinými záležitostmi, které se studovaným tématem nesouvisejí).
- Informace učitele
- Doporučené předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast za celý semestr v tomto předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/OP3BP_DKP