PdF:RV2BP_2SR Rodina v psychosoc. kontextu - Informace o předmětu
RV2BP_2SR Rodina v psychosociálním kontextu
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 1/0/1. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 10:15–11:00 učebna 25
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu je student schopen porozumět některým sociálním aspektům rodinné problematiky, chápe význam rodiny v souvislosti s její socializační funkcí, je obeznámen se současnými rodinnými trendy, má základní poznatky, týkající se historického vývoje rodinné instituce.
- Osnova
- 1. Sociobiologické kořeny rodiny, rodičovského a partnerského chování 2. Rodina jako systém, funkce rodiny, struktura rodiny 3. Vývojový cyklus rodiny, proměna funkcí 4. Partnerství, volba partnera, kohabitace 5. Rodina a dítě, socializace (rodina jako „sociální děloha“, tranzitorní krize, „vývojové úkoly“… atd.) 6. Rodina a zátěžová/é situace, rodina v krizi 7. Dlouhodobá krize v rodině (unikátní časosběrný dokument Heleny Třeštíkové: Manželské etudy - "Film a sociologie", ukázky - vybrané pasáže, komentář, diskuse) 8. Rozvod a opakovaná manželství (porozvodová situace, rekonstruované manželství, postavení dítěte… atd.) 9. Práce, ekonomika, domácnost 10. Rodiny nějakým způsobem odlišné
- Literatura
- doporučená literatura
- Literature in Teacher's Information
- MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Illustrated by Vladimír Jiránek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 311 s. ISBN 808642958X. info
- MOŽNÝ, Ivo. Kapitoly ze sociologie rodiny. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 143 s. info
- Výukové metody
- Prezentace výsledků seminárních úkolů, diskuse, kazuistiky. V průběhu semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu.
- Metody hodnocení
- Během semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu; jeho prezentace je podmínkou k úspěšnému zakončení předmětu.
- Informace učitele
- INFORMACE K PRŮBĚHU PŘEDMĚTU:
1) NEPOVINNÁ přednáška - vybraná témata (1 hod v úterý 10.15 - 11.00, uč. 25)
2) možnost individuálních i skupinových konzultací k zadaným seminárním úkolům (kdykoli v konzultačních hodinách - úterý 11.30-13, středa 12-13, po domluvě i jindy)
3) POVINNÁ prezentace výsledků práce na seminárním úkolu, student si vybere jeden ze tří pátečních bloků (vždy 9 - 15), a to konkrétně: 18. dubna, 25. dubna a 16. května, v učebně 27
Podrobnější informace a konkrétní instrukce k seminárním úkolům najdou studenti v agendě "STUDIJNÍ MATERIÁLY" k tomuto předmětu.
Další doporučená literatura: Možný, Ivo. Moderní rodina : mýty a skutečnosti. 1. vyd. Brno : Blok, 1990. Možný, Ivo. Sociologie rodiny: její vývoj, teorie a základní problémy. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. Matoušek, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1997. Singly, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/RV2BP_2SR