PdF:SPSMP_CHNE Edukace žáků se zdravot. znev. - Informace o předmětu
SPSMP_CHNE Edukace žáků se zdravotním znevýhodněním
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPSMP_CHNE/01: Út 8:25–9:10 učebna 60, I. Fialová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání dalších vědomostí o problematice edukace dětí a žáků se zdravotním znevýhodněním pro potřeby speciálních pedagogů. Student se dokáže orientovat v problematice edukace těchto žáků v současném vzdělávacím systému v České republice. Dále pak si osvojí teoretické znalosti a praktické dovednosti, nezbytné pro úspěšnou edukaci žáků se zdravotním znevýhodněním na základních školách. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - charakterizovat žáka se zdravotním znevýhodněním - sestavit individuální vzdělávací plán žáka (dle typu zdravotního znevýhodnění) - provést speciálně pedagogickou diagnostiku žáka - sestavit otázky pro interview s rodiči - navrhnout opatření, která by zajistila speciální vzdělávací potřeby takového žáka (+ zajistit vyrovnávací opatření) v inkluzivní třídě - dokáže navrhnout alternativní doučování v případě častých absencí žáka se zdravotním znevýhodněním.
- Osnova
- Osnova 1. Historický vývoj přístupů k osobám s postižením (se zdravotním znevýhodněním). 2. Definice vybraných pojmů a onemocnění. 3. Systém vzdělávání jedinců se zdravotním znevýhodněním. 4. Legislativní podmínky pro vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním znevýhodněním. 5. Integrace a inkluze v souvislosti s jedinci se zdravotním znevýhodněním. 6. Individuální vzdělávací plán (IVP). 7. Specifika práce s jedinci se zdravotním znevýhodněním. 8. Somatické, psychické a sociální aspekty zdravotního znevýhodnění. 9. Problematika poskytování zdravotní pomoci učitelem žákovi se zdravotním znevýhodněním v průběhu vyučování. 9. Ucelená rehabilitace. 10.Terapie ve speciálně pedagogické péči. 11.Prezentace vybraných výzkumných šetření, která sledovala problematiku edukace žáků se zdravotním znevýhodněním.
- Literatura
- doporučená literatura
- KLENER,P. et al. Vnitřní lékařství. 3, přepracované a doplněné vydání. Praha : Karolinum, Galén, 2006. s.1158. ISBN 80-7262-430-X.
- Vítek, J., Vítková, M. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno : Paido, 2010. 250 s. ISBN 978-80-7315-210-9.
- NEVORAL, J. a kol. Výživa v dětském věku. Jinočany: H&H, 2003. ISBN 80-86-022-93-5.
- PETRŮ, Vít a Irena KRČMOVÁ. Anafylaktická reakce : diferenciální diagnóza - farmakoterapie - chyby a omyly. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2006, 95 s. ISBN 8073450992. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 8073151340. info
- KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
- DOLANSKÝ, Jiří. Současná epileptologie. Vyd. 1. Praha: Triton, 2000, 164 s. ISBN 8072541013. info
- neurčeno
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace studentských projektů a interaktivní diskuse nad nimi.
- Metody hodnocení
- Vypracování projektu a jeho prezentace. Projekt a jeho obsah: 1. Vytvořit modelový individuální vzdělávací plán žáka/studenta se zdravotním znevýhodněním. 2. Vytvořit edukační pomůcku žákovi s konkrétním zdravotním znevýhodněním (kompenzační, pracovní, relaxační aj.). 3. Připravit vyučovací hodinu v modelové inkluzivní třídě s využitím osvojených výukových strategií. 4. Na modelovém případu promyslet důležitá materiálně-technická a organizační opatření nezbytná pro úspěšnou edukaci modelového žáka se zdravotním znevýhodněním. 5. Připravit podklady pro interview s rodiči žáka se zdravotním znevýhodněním. Projekty budou následně ve výuce prezentovány a diskutovány. Ohodnoceno bude celkové zpracování a prezentace projektu. Písemný test bude obsahovat 15 otevřených otázek. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutných 75 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- Další informace a doporučenou literaturu sdělí vyučující na semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SPSMP_CHNE