UPVK_0013 Komparativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 1. 3. 11:10–12:50 učebna 1, So 15. 3. 11:10–12:50 učebna 1, So 22. 3. 16:40–18:20 učebna 1, So 29. 3. 11:10–12:50 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle tohoto vyučovacího předmětu: - získat poznatky ze srovnávací pedagogiky, které povedou k jejímu vnímání jako jedné z důležitých edukačních věd - porozumět problematice srovnávací pedagogiky a umět definovat její předmět - chápat moderní srovnávací pedagogiku také jako oblast výzkumných aktivit zaměřených na analýzu a vyhodnocování poznatků o vzdělávání v různých zemích - dle možnosti si zvolit srovnávací pedagogiku jako základ pro bakalářskou práci.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu Komparativní pedagogika 2. Metodologické otázky, návaznosti na studovaný obor 3. Struktura školských systémů (ISCED) 4. ISCED 3 a ISCED 4 5. ISCED 5 a ISCED 6 6. Vzdělávání dospělých a DiV 7. Bílé knihy a právní dokumentace 8. Vzdělávání a sociální stratifikace 9. Alternativní školy 10. Interkulturní faktory ve vzdělávání 11. Kurikulum v mezinárodním pohledu 12. Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě 13. Komparace vybraných oblastí vzdělávání 14. Doplňující témata
Literatura
    povinná literatura
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
  • PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
    doporučená literatura
  • Mark Bray. Comparative Education: Continuing Traditions, New Challenges, and ... 2003.
  • Robert F. Arnove, Carlos Alberto Torres. Comparative education: the dialectic of the global and the local. 2007
  • VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 3. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2009, 72 s. ISBN 9788086723686. info
  • LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou : (praxe reformně pedagogické koncepce). Translated by Karel Rýdl. Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008, 104 s. ISBN 9788073950491. info
  • Metoda Montessori pro naše dítě : inspirace pro rodiče a další zájemce. Edited by Karel Rýdl. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2007, 199 s. ISBN 9788073950040. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Srovnávací pedagogika : vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, 325 s. ISBN 8072902695. info
  • RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 167 s. ISBN 80-85866-87-0. info
  • RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori :učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902193-7-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • RÝDL, Karel. Pohledy na dánské školství aneb putování pedagogickým rájem. 1. vyd. Praha, 1993, 237 s. : i. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 579 s. : i. info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na japonskou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 145 s. URL info
    neurčeno
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 282 s. ISBN 9788024600031. info
  • RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na americkou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
Výukové metody
1. Přednáška - konzultace při zaměstnání 2. Beseda se zahraničním odborníkem o tamním školském systému 3. Seminární práce
Metody hodnocení
- Orientační přezkoušení na hromadných konzultacích - esej v rozsahu 4 - 5 stránek formátu A4 (témata prací budou upřesněna na 1.konzultaci) - zápočet. Předmět bude ukončený zápočtem, který proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi.
Informace učitele
Doporučené předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast na výuce tohoto předmětu v průběhu semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.