PdF:UPVK_0013 Komparativní pedagogika - Informace o předmětu
UPVK_0013 Komparativní pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 28. 2. 18:30–20:10 učebna 1, So 7. 3. 17:35–19:15 učebna 1, So 11. 4. 9:20–11:00 učebna 50, So 25. 4. 15:45–17:25 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle tohoto vyučovacího předmětu: - získat poznatky ze srovnávací pedagogiky, které povedou k jejímu vnímání jako jedné z důležitých edukačních věd a přípravy k realizaci studentských projektů s kvalitativní výzkumnou metodologií - porozumět problematice srovnávací pedagogiky a umět definovat její předmět - chápat moderní srovnávací pedagogiku také jako oblast výzkumných aktivit zaměřených na analýzu a vyhodnocování poznatků o vzdělávání v různých zemích - dle možnosti si zvolit komparativně - pedagogickou metodu jako základ pro bakalářskou práci.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu Komparativní pedagogika 2. Metodologické otázky, návaznosti na studovaný obor 3. Struktura školských systémů (ISCED) 4. Problematika školského systému na úrovni ISCED 3 a ISCED 4 5. Problematika školského systému na úrovni ISCED 5 a ISCED 6 6. Vzdělávání dospělých a distanční vzdělávání 7. Bílé knihy a právní dokumentace 8. Vzdělávání a sociální stratifikace 9. Alternativní školy 10. Interkulturní faktory ve vzdělávání 11. Kurikulum v mezinárodním pohledu 12. Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě 13. Komparace vybraných oblastí vzdělávání 14. Doplňující témata
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
- doporučená literatura
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
- Robert F. Arnove, Carlos Alberto Torres. Comparative education: the dialectic of the global and the local. 2007
- Mark Bray. Comparative Education: Continuing Traditions, New Challenges, and ... 2003.
- VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 3. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2009, 72 s. ISBN 9788086723686. info
- LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou : (praxe reformně pedagogické koncepce). Translated by Karel Rýdl. Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008, 104 s. ISBN 9788073950491. info
- Metoda Montessori pro naše dítě : inspirace pro rodiče a další zájemce. Edited by Karel Rýdl. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2007, 199 s. ISBN 9788073950040. info
- ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 282 s. ISBN 9788024600031. info
- WALTEROVÁ, Eliška. Srovnávací pedagogika : vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, 325 s. ISBN 8072902695. info
- RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
- RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 167 s. ISBN 80-85866-87-0. info
- RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori :učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902193-7-3. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- RÝDL, Karel. Pohledy na dánské školství aneb putování pedagogickým rájem. 1. vyd. Praha, 1993, 237 s. : i. info
- CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 579 s. : i. info
- CIPRO, Miroslav. Pohled na japonskou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 145 s. URL info
- Výukové metody
- 1. Přednáška - konzultace při zaměstnání 2. Beseda se zahraničním odborníkem o zahraničním školském systému 3. Seminární práce
- Metody hodnocení
- - Orientační přezkoušení na hromadných konzultacích - esej v rozsahu 4 - 5 stránek formátu A4 (témata prací budou upřesněna na 1.konzultaci) - zápočet. Předmět bude ukončený zápočtem, který proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi. Vyžaduje se zároveň aktivní účast na přednášce.
- Informace učitele
- Doporučené předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast na výuce tohoto předmětu v průběhu semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/UPVK_0013