PdF:Bi2BP_EKOP Ekologie pro zákl. vzděl. - Informace o předmětu
Bi2BP_EKOP Ekologie pro základní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 15:45–16:30 učebna 6
- Předpoklady
- Bi2BP_ZZBL Zákl. zoologie bezobratlých && Bi2BP_ZZBP Zákl. zoologie bezobratlých
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a umět vysvětlit základy problematiky obecné ekologie dle následující osnovy témat: (1) ekologické faktory vodního prostředí; (2) podnebí a ekologické faktory ovzduší; (3) ekologické faktory půdy; (4) ekologické faktory výživy a potravy; mezidruhové a vnitrodruhové vztahy; (5) ekologie populací - demekologie; (6) ekologie společenstev (biocenóz) - synekologie, vlastnosti biocenóz; ekosystém.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky ekologie: základní pojmy a termíny; autekologie, demekologie a synekologie; ekologická média a ekologické faktory vnějšího prostředí (členění); ekotop x biotop; ekologická valence a adaptace: divergence (adaptivní radiace) a konvergence; ekotyp a poddruh; introdukce, aklimatizace (a domestikace).
- 2. Ekologické faktory vodního prostředí (základy hydrobiologie) I - tekoucí vody: abiotické faktory - proud, teplota, obsah O2; horizontální členění toku - rybí pásma (krenon, ritron, potamon); vertikální členění toku - reopelagiál, bentál, hyporeál; plankton - drift, bentos (+ perifyton), hyporeos; saprobita.
- 3. Ekologické faktory vodního prostředí (základy hydrobiologie) II - stojaté sladké vody (x slaná jezera, moře a oceány): vertikální a horizotální členění - pelagiál (epipelagiál, batypelagiál), bentál (litorál, sublitorál, profundál, abysál); plankton, nekton, bentos; skočná vrstva (termoklina), sezónní cyklus (stagnace x cirkulace); epilimnion x hypolimnion; eutrofizace, zazemňování.
- 4. Podnebí, ekologické faktory ovzduší a adaptace na ně: makro-, mezo- a mikroklima; záření, světlo, teplota, srážky a vlhkost, cirkulace vzduchu; biorytmy; ekologická pravidla.
- 5. Ekologické faktory půdy (základy pedobiologie): půdotvorné faktory; edafon (=terrikolní organismy), velikostní a ekologické členění zooedafonu, příklady nejdůležitějších zástupců mezofauny, makrofauny a megafauny; detritický potravní (trofický) řetězec.
- 6. Ekologické faktory výživy (viz fyziologii rostlin) a potravy; ekologická nika, trofogenní kasty; mezidruhové vztahy: (neutralismus,) protokooperace, komenzalismus, mutualismus (=symbióza), amenzalismus, kompetice, predace, parazitismus (a parazitoidismus); vnitrodruhové vztahy: reprodukční x nereprodukční skupiny, teritorialita.
- 7. Ekologie populací (demekologie) I: disperze, denzita, migrace, natalita (fyziologická x ekologická) a mortalita (specifická rychlost vymírání).
- 8. Ekologie populací (demekologie) II: struktura (poměr pohlaví, věková struktura), růst (nebrzděný: specifická rychlost růstu - r, brzděný únosná kapacita prostředí - K), r- a K- stratégové; oscilace, fluktuace, gradace.
- 9. Společenstva (biocenózy): fytocenózy (viz fytocenologie) x zoocenózy; biotop; biocenotické principy; vertikální stratifikace; komplexní společenctva (zonace a mozaiky); ekoton; periodicita (fenologie), fenologické aspekty; sukcese (primární x sekundární), klimax (klimatický x edafický); (zono)biomy: hylaea, litoraea, skleraea, silvaea, tajga, tundra, step, poušť (životní formy rostlin ) x orobiomy.
- 10. Vlastnosti biocenóz: kvantitativní (hustota druhů, abundance, produkce - biomasa, dominance), strukturální (presence x absence, frekvence, konstance, faunistická podobnost = druhová identita, diverzita, ekvitabilita), vztahové znaky (fidelita, koordinace).
- 11. Ekosystém: funkční jednotky (producenti, konzumenti, reducenti), potravní (trofické) řetězce (pyramidy), kumulace, tok energie; homeostáze a stabilita ekosystému; produktivita (tropický deštný les, korálový útes, subboreální moře); produkce (primární a sekundární); biogeochemické cykly (H2O, C, O, N, S, P).
- Literatura
- LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
- SLAVÍKOVÁ, Jiřina. Ekologie rostlin. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 366 s. info
- LOSOS, Bohumil. Ekologie živočichů. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 316 s. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Zkoušení probíhá v první fázi formou standardního (abcd) testu. Podmínkou připuštění ke zkoušce jsou ale 3 uznané výstupy (ze 6 celkem požadovaných) ze cvičení (protokoly resp. seminární práce z EKOL).
- Informace učitele
- Předpokladem pro zapsání předmětu by rozhodně mělo být úspěšné absolvování předmětů ZOBP, ZOZP, BHNP a ZZBP a také současné zapsání předmětů ZBVP, ZZSP a CTBZ!
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/Bi2BP_EKOP