PdF:NJ_BLG Bilingvismus - Informace o předmětu
NJ_BLG Bilingvismus
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/1/0. nebo 6 hodin v kombinované formě, 3 bloky v pátek. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_BLG/01: Pá 6. 3. 15:45–18:20 učebna 55, Pá 27. 3. 15:45–18:20 učebna 55, Pá 24. 4. 15:45–18:20 učebna 55, R. Wagner
- Předpoklady
- Znalosti nemciny na komunikacní úrovni, zájem o tématiku, ochota se zapojit do diskuse. Deutsche Sprachkenntnisse auf kommunikativem Niveau, Interesse an der Thematik, Bereitschaft zum Diskutieren.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Bilingvismus (dvojjazyčnost) je komplexní fenomén, který lze prozkoumat z různých perspektiv. Na konci tohoto kurzu studenti mají být schopni:
- definovat, co „bilingvismus“ vlastně je,
- vysvětlovat, jak bilingvismus vzniká a jak se udržuje,
- zařadit konkrétní případy bilingvismu do typologie,
- odhadnout dopady bilingvismu pro dotyčné individuum a společnost.
Bilinguismus bzw. Zweisprachigkeit ist ein komplexes Phänomen, das sich aus verschiedenen Perspektiven untersuchen und beschreiben lässt. Am Ende des Kurses sollten die Teilnehmer in der Lage sein:
- den Begriff „Bilinguismus“ zu definieren,
- zu erklären, wie Bilinguismus entsteht und sich im jeweiligen Individuum hält,
- konkrete Fallbeispiele den verschiedenen Kategorien von Bilinguismus zuzuordnen,
- die Auswirkungen von Bilinguismus für Individuum und Gesellschaft abzuschätzen. - Osnova
- - Einführung in die Prinzipien wissenschaftlichen Beschreibens,
- - Definitionsversuche für Bilinguismus,
- - Dimensionen des Phänomens Bilinguismus und multidimensionale Definitionen,
- - Psycholinguistischer Exkurs: Verarbeitung von Sprache,
- - Simultaner Erwerb zweier Sprachen beim Kind,
- - Diskussion zur sog. sensitiven Phase,
- - Gesellschaft und Zweisprachigkeit (Domänen, Diglossie und Sprachwandel),
- - Zusammenhang zwischen Sprache und Identität: Hierarchie von gruppenrelevanten Merkmalen und die Bedeutung von Sprache als symbolischer Wert,
- - Code-Switching: Erklärungsansätze und Fallbeispiele,
- - Sprachattitüden und Konsequenzen,
- - Gesteuerte Zweisprachigkeit: Erfahrungen aus den Immersionsprogrammen.
- Literatura
- povinná literatura
- Jelínek, Stanislav. K nkterým otázkám bilingvismu. In: Cizí jazyky, 48, 2004/05 (5), 153-155 a 49, 2005/06 (1), 8-11.
- CHILLA, Solveig, Monika ROTHWEILER a Ezel BABUR. Kindliche Mehrsprachigkeit : Grundlagen - Störungen - Diagnostik. Basel: Ernst Reinhardt, 2010, 138 s. ISBN 9783497021659. info
- doporučená literatura
- Štefánik, Jozef. Antológia bilingvizmu. Bratislava: Academic Electronc Press, 2004.
- GROSJEAN, François. Life with two languages :an introduction to bilingualism. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1982, ix, 370 s. ISBN 0-674-53091-8. info
- DE HOUWER, Annick. The acquisition of two languages from birth : a case study. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, xv, 391. ISBN 0521366526. info
- Výukové metody
- Teoretický výklad a diskuse v semináři. Cetba odborne literatury. Vorlesung kombiniert mit anschließender Diskussion im Seminar.
- Metody hodnocení
- Zápočet se přiděluje za krátkou prezentaci v semináři nebo za kratkou seminarni praci.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/NJ_BLG