PdF:OP3BK_CIRE Čínské reálie - Informace o předmětu
OP3BK_CIRE Čínské reálie
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 7. 3. 19:25–20:10 učebna 11, So 21. 3. 18:30–20:10 učebna 11, So 28. 3. 19:25–20:10 učebna 11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- K hlavním cílům předmětu bude patřit: - přispívat k rozvíjení multikulturní výchovy - doplňovat poznatky k co nejvíce předmětům studovaných oborů s ohledem na doposud neznámou problematiku Číny v příslušných ohledech - seznámení s důležitými databázemi, centry a institucemi ke studiu dané problematiky (CERNET, Konfuciova akademie FF UP Olomouc, Česko - čínská společnost a její časopis Fénix atd.) - být informačním zdrojem pro autory bakalářských a dalších odborných prací zaměřených na edukaci v daném regionu - prohloubit znalosti o kultuře, společnosti a jazyku, ekonomice, morální filozofii, úctě ke vzdělanosti a dalších aspektech daného regionu.
- Osnova
- Tento předmět vznikl v rámci řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
- 1. Úvod do sociokulturní a pedagogické antropologie Číny, zdroje, metodologické otázky,návaznosti na studované obory 2. Historie, společnost, filozofie, náboženství 3. Čínský jazyk a jeho lingvistické zvláštnosti 4. Kultura, umění, nový mediální průmysl 5. Pedagogika a čínské školství, odborné vzdělávání 6. Multietnické složení obyvatelstva a interkulturní výchova 7. Geografie a dopravní spojení 8. Čína v období otevřenosti a globalizace 9. Ekonomika a finance, obchod a služby v soudobé Číně 10. Vědeckotechnický rozvoj vstříc 21. století 11. Příroda a ekologie 12. Expertní činnost a diplomacie na poli spolupráce obou zemí 13. Spolupráce mezi Čínou a zeměmi EU ve školství i v jiných oblastech, program Erasmus Mundus apod. 14. Doplňující témata.
- Literatura
- povinná literatura
- CHENG, A. Dějiny čínského myšlení (2006).
- MALINA,J. Čína z antropologické perspektivy.Brno: Nadace Universitas, 2005.
- OURODA, Karel. Čínské reálie. Určeno pro studenty oboru Učitelství praktického vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 83 s. ISBN 978-80-210-6468-3. info
- doporučená literatura
- Kleine Weltgeschichte der Philosophie (Orig.) : Malé dějiny filozofie [Störig, 1992] : Malé dějiny filozofie [Störig, 1993] : Malé dějiny filozofie [Störig, 2000]. info
- ŠVARNÝ,O. Úvod do hovorové čínštiny (1967).
- CIMICKÝ ,J. Nefritový drak. Praha: Baronet, 2000.
- GUA Qijia. A History of Chinese Educational Thought.. Beijing: Foreign Language Press, 2009.
- Atlas of China. Beijing: Sinomaps Press, 2009.
- INTRODUCE CHINA IN ENGLISH. Charming Cities. Beijing : STDPH, 2009.
- Minzu University of China (Ústřední univerzita národnostních menšin, http://eng.muc.edu.cn)
- XU Xiao-zhou – XUE Shan. Prof. Wang Cheng-xu´s Theory and Practice in Comparative Education. Comparative Education Review. 2010, 9. Vol. 32.
- POSPÍŠILOVÁ, Soňa. Čínské znaky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 187 s. ISBN 9788025122600. info
- SEREGHYOVÁ, Jana. Vybrané institucionální a strukturální aspekty otevírání čínské ekonomiky. Vyd. 1. Praha: Professional Publishing, 2003, 72 s. ISBN 80-86419-44-4. info
- FAIRBANK, John F. Dějiny Číny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1998, 656 s. ISBN 9788074220074. info
- BÖTTGER, Walter. Kultur im alten China. 2. Aufl. Leipzig: Urania-Verlag, 1979, 248 stran. info
- neurčeno
- GU Ming-yuan, An Academic Model with Erudition and Diligence – Celebrating the 100th Birthday of Mr. WANG Cheng-xu. Comparative Education Review. 2010, 9. Vol. 32.
- OURODA, Karel. Doktorka BI Shu-min při své přednášce v sále knižního hypermarketu na třídě Xidan. 1. vyd. FF MU, 2015. Elf. info
- OURODA, Karel. Hongkongská obchodní rada (HKTDC), veletrh AMPER a obchodování s Čínou. 1. vyd. Beijing: CRI, Beijing, 2014, 10 s. URL info
- OURODA, Karel. Muzeum terakotových postav a koní z období dynastie Qin. In Univerzita 3. věku. 2014. info
- OURODA, Karel. Oáza Dunhuang. 1. vyd. Beijing: CRI, Beijing, 2014. Ze života společnosti. URL info
- OURODA, Karel. Studium v Číně. Výstava čínských univerzit. 2. vyd. FF MU: PdF MU, 2014. Elf. info
- OURODA, Karel a Josef SVOBODA. Přednáška: Chvilky s čínskou hudbou: Dětské písně. 1. vyd. Brno: Rádio Proglas, 2012. URL info
- OURODA, Karel. 7. mezinárodní edukační výstava v Beijingu - 3. část. 2. vyd. Beijing: CRI Beijing, 2011. info
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 633 s. ISBN 8023880047. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1998, 636 s. ISBN 8023822144. info
- Výukové metody
- Přednáška, beseda se zahraničním expertem, návštěva kulturní akce, exkurze na veletrh apod.
- Metody hodnocení
- Projekt Závěrečný test. Předmět bude ukončený zápočtem, který proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi.
- Informace učitele
- Ke studiu tohoto předmětu jsou nabízeny: Výukové texty. powerpointová prezentace a celá řada multimediálních učebních pomůcek, to vše vytvořené v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování". - Výuka bude probíhat zábavnou formou, co možná nejpestřeji a s využitím metody „škola hrou,“ při níž mohou studující zvládnout řadu důležitých informací - studium rozdělené do 10 témat bude přiměřené účastníkům, při možnosti lehce si zapamatovat mnoho nových a důležitých informací - výuka bude doplněna filmy o čínské kultuře, památkách, významných pedagogických osobnostech (např. o Konfuciovi), dále také o videozáběry pořizované školní kamerou z cestování po Číně, z pedagogických aktivit, oslav čínských svátků apod. - průřezové představení rozličných žánrů čínské hudby - podle možnosti bude zařazena také konkrétní ukázka čínské gastronomie - připravují se besedy s odborníky na ekonomiku Číny, čínské společenské vědy, odborníkem na zdravotní čínská cvičení apod. a pro zájemce také krátká cesta do Číny v rámci připravovaného projektu mobilit.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/OP3BK_CIRE