SPROC_SP2d Specializace 2d Somatopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
40 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 28. 2. 7:30–14:40 učebna 28, So 7. 3. 7:30–14:40 učebna 28, So 28. 3. 7:30–14:40 učebna 28, So 18. 4. 7:30–14:40 učebna 28, So 16. 5. 7:30–14:40 učebna 28
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy oboru somatopedie: předmět somatopedie, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých pohybových vad. Možnosti podpory. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením. Prevence, integrace, poradenství. Po úspěšném absolvování se student bude dobře orientovat v problematice výchovy a vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením. Dovede charakterizovat jednotlivé druhy tělesného postižení a terapií, které se užívají při podpoře jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami se zřetelem na postižení tělesné. Student se bude orientovat v oblasti podpory a speciálně pedagogické diagnostiky osob s tělesným postižením.
Osnova
  • Osnova: 1.Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup, Bakule, Monatová,Kábele). 3. Současný systém výchovy a vzdělávání sob s tělesným postižením(raná péče, předškolní, základní a střední vzdělávání). 4. Integrace, specifika v přístupech k jedincům s tělesným psotižením, intervence v edukaci, možnosti podpory 5. Systém poradenství v ČR , specifika činnosti SPC pro osoby s tělesným postižením 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice). 7. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (přístupy, specifika podpory) 8. Epilepsie, charakteristika, přístupy a podpora, žák s epilepsií 9. Specifika práce s chronicky nemocnými, spolupráce s rodiči, specifika přístupů 10. Klasifikace pohybových vad (definice a acharakteristika vybraných postižení). 11. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů 12. Mozková obrna, etiologie, formy MO, vliv na psychický vývoj, přístupy, možnosti podpory, role pedagoga, specifika edukace 13. Poliomyelitis 14. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů, specifika podpory, role pedagoga 15. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba. 16. Degenerativní poškození pohybového aparátu 17. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba. Spinální svalová atrofie SMA - specifika, možnosti podpory 18. Speciálně pedagogická diagnostika: jemná a hrubá motorika, grafomotorika, kresba 19. Školní zralost - psychické, fyzické a sociální aspekty 20. Specifika edukace s tělesně postiženými z hlediska věku, podpora a intervenční přístupy u dětí s tělesným postižením v MŠ, základní škole, předprofesní příprava 21. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. 22. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy. 23. Terapeutické přístupy k osobám s hybným postižením
Literatura
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 207 s. Tisk MSD, spol.s.s.o. ISBN 978-80-210-5591-9. info
  • VÍTEK, Jiří. Epilepsie v dětském věku. In Vítková, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2006, s. 69 - 96, 13 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
    neurčeno
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 132 s. ISBN 80-210-3718-0. info
Výukové metody
Teoretická příprava, interaktivní diskuse.
Metody hodnocení
ústní zkouška - student zodpoví tři vylosované otázky, bude poskytnut čas na přípravu odpovědí.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : KAROLINUM 1995. ISBN 80-7184-030-0. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 s. ISBN 978-80-210-4575-0. OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 132 s. ISBN 80-210-3718-0. OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie :texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 123 s. ISBN 978-80-7315-137-9. OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP ČR, 1998. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VAĎUROVÁ, H. Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno : MSD, 2006. ISBN80-86633-60-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VÍTEK, J. Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-154-6. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.