PdF:SPROC_SP2d Specializace 2d Somatopedie - Informace o předmětu
SPROC_SP2d Specializace 2d Somatopedie
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/2.7. 32 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním, možnosti jejich vzdělávání, podpory a intervence. Po absolvování předmětu budou studující schopni aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.
- Výstupy z učení
- Orientace v teoretických základech oboru. Orientace v možnostech podpory osob s tělesným postižením. Orientace v oblasti edukace jedinců s tělesným postižením
- Osnova
- 1. Klasifikace pohybových vad
- 2.Centrální a periferní obrny (zasažení mozku, míchy, degenerativní onemocnění mozku a míchy)
- 3. Mozková obrna, etiologie, formy, vliv na psychický vývoj
- 4. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
- 5. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, poškození pravé/levé hemisféry vs. důsledky, poškození dominance motoriky ruky, řeč a komunikace, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
- 6. Kvadruparéza (vývoj u dítěte s kvadruparézou, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza, intervence, možnosti podpory)
- 7. Mozková obrna jako těžké postižení a přidružená postižení, intervence, podpora a specifika
- 8. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou, narušená komunikační schopnost dětí s mozkovou obrnou
- 9. Deformace a malformace, charakteristika jednotlivých druhů, vliv na vzdělávání
- 10. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba; Spinální svalová atrofie (SMA) - charakteristika, přístupy v podpoře osob s SMA
- 11. Charakteristika chronických onemocnění, specifika práce, přístupy pedagoga
- 12. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů, edukace
- 13. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání
- 14. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižením (předškolní, základní, střední - legislativa)
- 15. Inkluze žáků s tělesným postižením do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)
- 16. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností, specifika)
- 17. Raná péče/včasná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa)
- 18. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání, posuzování školní zralosti u dětí s poruchou hybnosti
- 19. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace)
- 20. Organizace a význam škol při zdravotnických zařízeních (nemocnici, léčebny, ozdravovny atp.) - cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, specifika, herní terapie
- 21. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (výběr povolání a školy, možnosti vzdělávání v rámci středního školství, kariérové poradenství)
- 22. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením
- 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení
- 24. Základní aspekty speciálně pedagogické diagnostiky hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky, laterality vždy se zaměřením na specifika u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
- 25. Řeč a komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, pomůcky, význam počítačů a moderních technologií (pomůcke) u osob s tělesným postižením
- 26. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie)
- 27. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy
- 28. Léčebná rehabilitace a fyzioterapie u osob s tělesným postižením (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
- Literatura
- doporučená literatura
- VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 207 s. Tisk MSD, spol.s.s.o. ISBN 978-80-210-5591-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
- VÍTEK, Jiří. Epilepsie v dětském věku. In Vítková, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2006, s. 69 - 96, 13 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- neurčeno
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 132 s. ISBN 80-210-3718-0. info
- Výukové metody
- Seminář, práce s textem a videem, diskuse, exkurze.
- Metody hodnocení
- Docházka: 75%. Účast na seminářích, seminární práce včetně doplňujících prací, ústní zkouška
- Informace učitele
- Další informace upřesní vyučující na začátku semestru. Další literatura: Opatřilová, D. (2010) Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU.
Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Opatřilová, D., Vítková, M. (2011) Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU, 2011. Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2008) Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU.
Vítek, J. (2007) Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Brno: Paido.
Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SPROC_SP2d