ZS1BK_ITC Terénní cvičení k výuce o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/3.3. 5 dnů. Výuka probíhá blokově. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má jednu z forem terénní výuky. Navazuje na předměty IVZ a praktikum IVZ s cílem porozumět vzájemným vztahům přírody a člověka na příkladech z konkrétního území. Pomáhá k porozumění pojmům probíraným ve škole prostřednictvím aktivního zapojení studentů do výuky.
Osnova
  • Krajina dříve a dnes, proměny krajiny a její utváření za pomoci historicko-geografických metod (historické mapy, utváření katastrů, zbytky středověkého osídlení, kulturní památky v regionu)–genius loci. Vliv přírodních podmínek na život a práci lidí v navštíveném regionu (SWOT analýza přírodních podmínek a jejich vlivu na navštívenou oblast). Odkaz současné generaci, tematické mapování, inspirace přírodními materiály, měření vzdáleností, měření velikosti objektů, rekreace a turistický ruch – forma geocaching. Co žije a roste ve vodě a na louce? Způsoby sběru informací z terénního výzkumu, zaznamenávání do map, odběry vzorků vody a půdy a jejich zkoumání, vztah a přínos lokalit pro životní prostředí. Co žije a roste v lese? Jak lidé v lese hospodaří? Můžeme z map a názvů obcí rekonstruovat porosty v nedaleké minulosti? Záznam lokalit do map, arboretum – živá sbírka dřevin – učebnice v přírodě.
Literatura
  • Náhradní obsah: Hofmann,E. a kol. Integrované terénní vyučování. Brno, Paido 2003, ISBN 80-7315-054-9
  • RYCHNOVSKÝ, Boris, Josef TRNA a Eduard HOFMANN. Stacionár Jedovnice jako zařízení pro rozvoj přírodovědně talentovaných žáků. In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. Brno: MSD, 2007, s. 217-220. ISBN 978-80-7392-006-7. info
Výukové metody
terénní cvičení
Metody hodnocení
Bloková výuka. Portfólium kurikulárních materiálů.
Informace učitele
Podrobné informace a literatura doplněny ve studijních materiálech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.