PdF:Ze2RC_PBK2 Pedogeografie a biogeografie - Informace o předmětu
Ze2RC_PBK2 Pedogeografie a biogeografie
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 12 hodin konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Aleš Ruda, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- K efektivní účasti ve výuce předmětu musejí studenti zvládnout základy geologie, hydrologie a klimatologie, aby byli schopni posoudit pozaďové charakteristiky přírodního prostředí formující půdní a vegetační kryt.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace o další aprobační předmět (program PdF, C-CV, směr Zeměpis pro základní školy)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o geografických aspektech studia půdního pokryvu a bioty. Zdůraznit indikační roli půdy a bioty o ostatních složkách prostředí a praktické využití těchto poznatků. Prezentovat obě disciplíny atraktivně pro pochopení ze strany žáků ZŠ. Studenti jsou schopni rozlišit základní vlastnosti půd. Umí rozeznat základní půdní typy a druhy a hodnotit je podle významu pro vývoj přírody a hospodářské využití. Studenti porozumí vymezení vegetačních regionů a rozliší klíčové rostlinné a živočišné druhy jako dominantní zástupce regionů.
- Osnova
- Obsah předmětu:
- 1. Pedogeografie v systému geografických věd. Objekt a předmět pedogeografie. Pomocné disciplíny.
- 2. Půda jako systém. Základní vlastnosti.
- 3. Součásti půdy.
- 4. Půdotvorné procesy.
- 5. Klasifikace a regionalizace půd ČR.
- 6. Geografické aspekty prostorové diferenciace půdního pokryvu.
- 7. Biogeografie v systému geografických věd. Příbuzné disciplíny.
- 8. Pojem společenstvo, ekotop, geobiocenóza.
- 9. Ekoelementy vegetace.
- 10. Růstové formy, pojem formace.
- 11. Biogeografické členění ČR.
- 12. Pedogeografie a biogeografie v geografickém kurikulu ZŠ a RVP.
- Literatura
- BUZEK, Ladislav a Miroslav HAVRLANT. Základy geomorfologie a biogeografie. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1977, 291 s. info
- HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 stran. info
- ŠARAPATKA, Bořivoj, Pavel DLAPA a Zoltán BEDRNA. Kvalita a degradace půdy. Olomouc: Univerzita Palackého, Olomouc, 2002, 246 s. ISBN 80-244-0584-9. info
- JŮVA, Karel, Jan RÝZNAR a Antonín STRAŇÁK. Meliorace půdy. Vyd. 1. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1960, 244 s. info
- OPATRNÝ, Evžen. Zoogeografie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999, 190 s. ISBN 8024400111. info
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 4. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2007, 67 s. ISBN 9788070756881. info
- BUCHAR, Jan. Zoogeografie. Illustrated by B. Holubec. 1. vyd. Praha: SPN, 1983, 199 s. : i. info
- HYNEK, Alois. Pedogeografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s. URL info
- HAVRLANT, Miroslav. Biogeografie Československa. Vyd. 1. V Ostravě: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1979, 117 s. info
- JŮVA, Karel, Antonín HRABAL a Václav TLAPÁK. Ochrana půdy, vegetace, vod a ovzduší. Vyd. 1. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1977, 180 s. info
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 3. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003, 67 s., [41. ISBN 80-7075-607-1. info
- Výukové metody
- Přednášky, tématické semináře, sestavení geologické mapy okolí místa bydliště, vyhodnocení vlastností terénu podle topografické mapy.
- Metody hodnocení
- Výuka je vedena formou přednášek. K úspěšnému zakončení je zapotřebí složit zkoušku. Zkouška probíhá kombinovanou formou. Podmínkou připuštění ke zkoušce obecně je udělený zápočet ze semináře. K uspesnemu zakonceni je zapotrebi slozit písemný test sestávající z deseti otázek (a max. 2 body), min. je třeba získat 10,5 b.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- DORST, Jean. Ohrožená příroda. Praha: Orbis, 1974, 406 s.
TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky, Praha: ČGÚ, 2000, 68 s.
REJFEK, J., et al. Bonitace čs. zemědělských půd a směry jejich využití. Praha: Mze ČR, 1990, 238 s.
BEDNAREK, Renata, PRUSINKIEWICZ, Zbigniew. Geografia gleb. Warszawa: PWN, 1999, 288 s.
DOBROVOLSKIJ, Gleb, URUSEVSKAJA, Inga. Geografija počv. Moskva: MGU, 1984, 415 s.
NĚMEČEK, Jan, SMOLÍKOVÁ, Libuše, KUTÍLEK, Miroslav. Pedologie a paleopedologie. Praha: Academia, 1990, 552 s.
PELÍŠEK, Josef. Výšková půdní pásmitost střední Evropy. Praha: Academia, 1966, 368 s.
PELÍŠEK, Josef. Lesnické půdoznalství. Praha: SZN, 1964, 568 s.
HORNÍK, Stanislav, et al. Základy fyzické geografie. Praha: SPN, 1982, 400 s.
HOLÝ, Miloš. Protierozní ochrana. Praha: SNTL, 1978, 283 s. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/Ze2RC_PBK2