De2KC_UDS Úvod do starověku

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bohuslav Klíma, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohuslav Klíma, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání a prohloubení základních vědomostí o dějinách starověkých říší Předního východu, dále Řecka a Římského impéria, spolu s pochopením složitých souvislostí jejich vzniku, rozkvětu i zániku. Práce v semináři bude vycházet ze samostatného studia doporučené literatury, o níž budeme diskutovat.
Osnova
  • Nejstarší dějiny Mezopotámie. Říše Babylonská, Asyrská, Perská + kultura. Říše Chetitů, Urartejců, Médů a Lýdů + kultura. Dějiny Palestiny a Foinikie + kultura. Dějiny Egypta + kultura. Souvislosti a diference: minojská a mykénská civilizace – dědictví staroorientálního vývoje v Evropě; počátky vývoje antiky: míra historické kontinuity a zlomu v tomto procesu; evropská vývojová specifika v nejstarší etapě psané historie Vývoj v Řecku temného a archaického období. Od rodové společnosti ke státu (proměny institucí rodu v orgány státu, zvláště na příkladu Athén a Sparty). Příčiny a přínos velké řecké kolonizace. Od oligarchie k demokracii v Athénách (8.-konec 6.stol.) Specifika zřízení a společnosti Sparty. Stručný pohled na vývoj Korinthu a Théb. Klasické období řeckých dějin (demokracie ve starověku a dnes; Řecko a Persie – dějinný protiklad? Řecká kultura a její role v dějinách Evropy; mytologie Řeků jako zdroj umělecké inspirace staletí) Příčiny a řešení krize póleis. Helénismus jako epocha řecko-orientální civilizační syntézy. Starověk v západním Středomoří: Etruskové, Karthago. Počátky Říma – legendy a skutečnost. Archaické období římských dějin ve světle moderní historiografie. Vysvětlení základů římského republikánského zřízení v tzv. serviovských reformách. Zřízení římské republiky, vývoj její společnosti, otázka míry demokracie ve starém Římě; růst impéria v době republiky a krize republikánského zřízení. Problémy římského republikánského zemědělství. Budování principátu od Octaviana Augusta po Hadriana. Imperium Romanum na vrcholku své existence (způsob života, kultura). Římané a naše území do markomanských válek včetně. Vysvětlení pojmu všeobecná krize římského impéria. Doba vojenských císařů. Dominát a jeho reformy jako snaha o řešení krize. Kolonát. Středověkotvorné procesy na území římské říše. Římský stát a křesťanství (šíření po impériu, příčiny pronásledování, spolupráce křesťanské církve a římského státu od doby Constantina I.) Římané a barbarský svět od 3. do 6. století n l. (po příchod Langobardů do Itálie).
Literatura
  • Burian, J.: Římské imperium. Praha 1994.
  • Dějiny světa ( Larousse). Praha 1997.
  • Ceram, C. V.: Oživená minulost. Praha 1971.
  • Bednaříková, J.: Stěhování národů. Praha 1997.
  • Burian, J. - Oliva, P.: Civilizace starověkého středomoří. Praha 1984.
  • Pečírka, J.: Dějiny pravěku a starověku. Praha 1979.
  • Baines, J. - Málek, J.: Svět starého Egypta. Praha 1996.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, diskuse a referátů z odborné literatury.
Metody hodnocení
Předmět bude ukončen ústní zkouškou, která se bude skládat ze tří dílčích otázek (1. Starověký východ; 2. Starověké Řecko; 3. Starověký Řím). V průběhu vypracují posluchači seminární práci - referát o knize.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018.