SP7BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 Etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Segeťová (přednášející)
Mgr. Tereza Krčmářová (cvičící)
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7BP_ZSP5/01: každou lichou středu 13:00–14:40 učebna 35, T. Krčmářová, V. Vojtová
SP7BP_ZSP5/02: každý sudý čtvrtek 17:35–19:15 učebna 30, M. Šedá, V. Vojtová
Předpoklady
Nejsou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování.
Osnova
  • OSNOVA: Porucha chování a její dynamika.
  • Definice poruchy chování v kontextu perspektivy kvality života.
  • Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělání.
  • Porucha chování ve výuce a učení.
  • Vyrovnávací příležitosti v podmínkách školy a učení.
  • Individuální podpora, posilování a provázení dítěte v riziku.
  • Etopedie v systému speciální pedagogiky.
  • Etopedie v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice.
  • Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
Výukové metody
Teoretická příprava. Seminář. Samostudium.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, seminární práce. Poměr 60%:40%.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018.