PdF:SV4BP_ZSP4 Zákl. spec. ped. 4 SPU - Informace o předmětu
SV4BP_ZSP4 Základy speciální pedagogiky 4 specifické poruchy učení
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Uhrová (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 12:05–12:50 učebna 57
- Předpoklady
- požadavky upřesněny na začátku výuky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Problematika specifických poruch učení, etiologie, metody přístupů k dětem s SPU. Metody zaměřené na reedukaci jednotlivých poruch: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Rozvoj osobnosti žáka se SPU. Přístupy k žákům se SPU v základní a střední škole, možnosti reedukace a kompenzace. Student si osvojí základní terminologii z oblasti specifických poruch učení.
- Osnova
- Definice specifických poruch učení. Charakteristika jednotlivých poruch učení (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). Příčiny (etiologie) SPU. Projevy SPU, prevence SPU. Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Příznaky, projevy LMD (ADD, ADHD). Deficity dílčích funkcí, screening SPU. Depistáž SPU, explorace (pozorování, rozbor prací žáků) v běžné třídě základní školy. Školní dotazník. Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR. Legislatíva týkající se SPU. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace). Základní informace o reedukaci SPU.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 128 stran. ISBN 9788021036130. info
- Výukové metody
- interaktivní seminář
- Metody hodnocení
- Účast ve výuce, zakončeno kolokviem; písemný test - k úspěšnému zvládnutí nutno 75% správných odpovědí, 80% aktivní účasti.
- Informace učitele
- Doplňující informace jsou umístěný ve studijních materiálech daného předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SV4BP_ZSP4