PdF:OV2MP_UES Úvod do estetiky - Informace o předmětu
OV2MP_UES Úvod do estetiky
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Radovan Rybář, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Radovan Rybář, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 18:30–19:15 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Pojem estetiky, její vznik a struktura. Hlavní problémy estetiky jako vědní disciplíny. Základní estetické pojmosloví. Poznání základních zdrojů a podstaty estetična. Seznámení se základními etapami vývoje estetického myšlení. Na konci tohoto kurzu bude student schopen vysvětlit základní pojmy uměnovědy a estetiky společně s vybranými úseky z dějin estetického myšlení a bude schopen porozumět vybraným úsekům estetického myšlení.
- Osnova
- 1. Co je to estetika a k čemu slouží? 2. Estetika a její předmět 3. Úvod do dějin estetického myšlení 4. Stručné dějiny světového a českého estetického myšlení 5. Vkus versus nevkus (umění versus kýč) 6. Inspirující vliv dětského umění, nebo „umění na okraji“, nebo „syrové umění“ J. Dubuffeta či „umění duševně chorých“ 7. Psychologické metody ovlivňování člověka prostřednictvím umění (arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, biblioterapie, tanec a pohybová terapie, aj.) 8. Estetika a média či nové informační technologie 9. Komercionalizace estetiky (komerční využívání estetiky - reklama, sport, snobismus) 10. Ideál krásy v dějinách evropské civilizace 11. Významný přínos vybrané osobnosti, nebo díla pro vývoj estetiky nebo dějin umění 12. Význam symbolů, nebo barev v životě člověka nebo umění
- Literatura
- RYBÁŘ, Radovan. Umění jako výchova ke svobodě a humanismu. In Minaričová, K. a Štěrba, R. Teoretické reflexe výchovy k demokratickému občianstvu na školách (slovenský a český text). První. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2013, s. 133-172. Občanstvo - výchova. ISBN 978-80-223-3534-8. info
- RYBÁŘ, Radovan. Některé současné tendence v kultuře a umění. In Demokracie a Evropa v době globalizace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, s. 218-223. ISBN 80-210-3301-0. info
- RYBÁŘ, Radovan. Duchovno v umění. In Duchovnosť v modoch viery, nádeje a lásky. první. Univerzita Mateja Bela, Bánská Bystrica: Fakulta Humanitných vied, Slovenská republika, 2002, s. 87-92. ISBN 80-8055-585-0. info
- PTÁČKOVÁ, Brigita a Karel STIBRAL. Estetika na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2002, 150 s. ISBN 80-85839-79-2. info
- ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2001, 132 s. ISBN 8072541943. info
- BUCHTOVÁ, Magdalena. Pojetí krásy v antice. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 18 s. ISBN 80-7204-184-3. info
- KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Vyd. 2., rozš. Praha: Torst, 2000, 292 s. ISBN 8072151282. info
- RYBÁŘ, Radovan. Arteterapie. In Psychlogie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. první. Brno: Doplněk, 1999, s. 221-227. ISBN 80-7239-034-1. info
- ZUSKA, Vlastimil. K estetice XX. století : Mimesis - Fikce - Distance. Praha: Gryf, 1996, 109 s. info
- RYBÁŘ, Radovan a Magdalena BUCHTOVÁ. Základy estetiky a kultury. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1996, 17 s. ISBN 8072040022. info
- CAILLOIS, Roger. Zobecněná estetika : L'esthétique généralisée (Orig.) : Les impostures de la poésie (Orig.) : Méduse et Cie (Orig.) : Le mythe et l'homme (Orig.) : Soleils inscrits (Orig.). Edited by Miroslav Míčko, Translated by Miroslav Míčko - Stanislav Jirsa. 1. vyd. Praha: Odeon, 1968, 258 s., [2. info
- GILBERTOVÁ, Katharine Everett a Helmut KUHN. Dějiny estetiky [Gilbertová, 1965]. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965, 502 s. info
- Výukové metody
- Přednáška.
- Metody hodnocení
- Kolokvium; písemný vědomostní test, náhradou nastudovaná kniha.
- Informace učitele
- Náhradou za vědomostní test nastudovat knihu z oblasti estetiky, nebo vypracovat seminární práci v rozsahu 3-5 s. s uvedením informačních zdrojů na jednu ze státnicových otázek: 1. Teorie: vznik a charakteristika pojmu – estetika. 2. Základní estetické pojmy a kategorie. 3. Charakteristika pojmu umění a jeho vliv v současnosti. 4. Charakteristika pojmu kýč a jeho esteticko-etická defektnost. 5. Význam a nutnost estetické výchovy. 6. Témata dnešní estetiky (vlastní volba). 7. Dějiny estetického myšlení: antika (Pythagoras, Platón, Aristoteles). 8. Středověk (Augustinus, T. Akvinský). 9. Estetika novověku (Alberti, Leonardo, Dürrer). 10. Estetika 17. - 18. století (Boileau-Depréaux, Baumgarten, Kant). 11. Estetika 19. století (Herbart, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche). 12. Hlavní estetické linie konce 19. století (Taine, Darwin, Fechner, Marx). 13. Hlavní směry 20. století (Croce, Freud, Read). 14. Postmodernismus (Eco, Welsch). 15. České estetické myšlení (Palacký, Hostinský, Mukařovský).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/OV2MP_UES