SO508 Selected Topics in Social Pedagogy

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
The course is for any foreign students at MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
The aim of the course is to bring up topics that support the practical basis of how to work with phenomena around us, when observing the world as social educators.
Osnova
  • 1) Social Education as a discipline (Basic view; social aspects of education; etc.) 2) Social Education and the changes in epistemology of education discipline (Philosophical Inspiration for Research in the Field of Social Education) 3) Social Education and modern methods of qualitative research (Discourse analysis and visual research) 4) Social Education and personal development (Effective team communication) 5) Social Education and psychology. Social pedagogy and research in this field exceed the dimensions defined by educational institutions. They are also projected into school- and non-school-related issues and into broader cultural-social contexts (environments) both within and without social groups and society as a whole.
Literatura
    povinná literatura
  • STEPHENS, Paul. Social pedagogy : heart and head. 1. Ed. Bremen: EHV, 2013. vii, 157. ISBN 9783867418300.
  • Social pedagogy and working with children and young people : where care and education meet. Edited by Claire Cameron - Peter Moss. First published. London: Jessica Kingsley Publishers, 2011. 221 stran. ISBN 9781849051194.
    doporučená literatura
  • DEWEY, John. Experience and education. 1st Touchstone ed. New York: Touchstone Book, 1997. 91 s. ISBN 9780684838281.
Výukové metody
Lectures and class discussion, the final reflection
Metody hodnocení
Attendance and active participation.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2499
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.