SO508 Selected Topics in Social Pedagogy

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
The course is for any foreign students at MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
The aim of the course is to bring up topics that support the practical basis of how to work with phenomena around us, when observing the world as social educators.
Výstupy z učení
- to learn the topics of social pedagogy - to understand the relationship between social pedagogy and social reality - to realize the uniqueness of the role of the social pedagogue
Osnova
  • 1) Social Education as a discipline (Basic view; social aspects of education; etc.) 2) Social Education and the changes in epistemology of education discipline (Philosophical Inspiration for Research in the Field of Social Education) 3) Social Education and modern methods of qualitative research (Discourse analysis and Visual research) 4) Social Education and personal development (Effective team communication) 5) Social Education and psychology. Social pedagogy and research in this field exceed the dimensions defined by educational institutions. They are also projected into school- and non-school-related issues and into broader cultural-social contexts (environments) both within and without social groups and society as a whole.
Literatura
  • DEWEY, John. Experience and education. 1st Touchstone ed. New York: Touchstone Book, 1997. 91 s. ISBN 9780684838281
  • Social pedagogy and working with children and young people : where care and education meet. Edited by Claire Cameron - Peter Moss. First published. London: Jessica Kingsley Publishers, 2011. 221 stran. ISBN 9781849051194.
  • BERGER, Peter Ludwig a Thomas LUCKMANN. The social construction of reality :a treatise in the sociology of knowledge. 1st pub. London: Penguin Press, 1967. 249 s. ISBN 0-14-013548-0.
  • STEPHENS, Paul. Social pedagogy : heart and head. 1. Ed. Bremen: EHV, 2013. vii, 157. ISBN 9783867418300.
Výukové metody
Lectures and class discussion, the final reflection
Metody hodnocení
Attendance and active participation.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2499
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.