SP3MK_MP1 Edukace žáků s mentálním postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 24. 3. 7:30–14:40 učebna 5
Předpoklady
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli a vysvětlili termín mentální postižení v kontextu současného pojetí terminologie v pedagogice osob s mentálním postižením. Součástí předmětu je osvojení aktuálních poznatků ohledně možností edukace žáků s lehkým mentálním postižením, včetně společného vzdělávání s intaktními žáky. Dále pak znalost možností profesní přípravy žáků s lehkým mentálním postižením, včetně přístupů k těmto žákům na střední škole. Studenti by měli být schopni předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení žáka s lehkým mentálním postižením do edukačního systému a interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy.
Osnova
  • 1. Teorie edukace žáků s lehkým mentálním postižením, terminologická východiska. 2. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. 3. Osobnost dospívajícího jedince s lehkým mentálním postižením. 4. Okruh žáků s lehkým mentálním postižením. 5. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením. 6. Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením. Kariérové poradenství. 7. Základní škola. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 8. Didaktické zásady uplatňované v rámci edukace žáků s lehkým mentálním postižením. 9. Didaktické metody používané v rámci edukace žáků s lehkým mentálním postižením. 10. Vyučovací formy používané v rámci edukace žáků s lehkým mentálním postižením. 11. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním postižením. 12. Odborné učiliště, praktická škola.
Literatura
  • Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
Výukové metody
Konzultace, účast vyžadována. Seminární práce.
Metody hodnocení
Závěrečná písemná zkouška.
Informace učitele
Tato specializace je pokračováním specializace v bakalářském studiu. Veškeré informace budou doplněny učitelem na začátku výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.