PdF:SP3MK_MP1 Edukace žáků s mentálním posti - Informace o předmětu
SP3MK_MP1 Edukace žáků s mentálním postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem studijního předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace žáků s lehkým mentálním postižením, včetně inkluzivního vzdělávání. Student má dobré vědomosti z oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením a je schopen aplikovat přístupy v rámci edukace žáků s lehkým mentálním postižením.
- Osnova
- Teorie edukace žáků s mentálním postižením, terminologická východiska. Osobnost žáka s lehkým mentálním postižením s akcentem na dospívání. Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, část RVP pro žáky se SVP. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením. Didaktické zásady, metody a vyučovací formy, typy vyučovacích hodin, používané v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením. Struktura přípravy učitele na vyučovací hodinu. Systém středoškolského a celoživotního vzdělávání pro absolventy základní školy s lehkým mentálním postižením Legislativa týkající se školské problematiky edukace žáků s lehkým mentálním postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
- doporučená literatura
- BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MSD, 2009, 223 s. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK a Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 s. ISBN 978-80-210-7581-8. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK a Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 s. ISBN 978-80-210-7581-8. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- neurčeno
- ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 222 s. ISBN 9788024615653. info
- FRANIOK, Petr a Jaroslav KYSUČAN. Psychopedie - Speciální pedagogika mentálně retardovaných. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - PdF, 2002, 57 s. ISBN 80-7042-247-5. info
- VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie :kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997, 193 s. ISBN 80-902057-9-8. info
- EISOVÁ, Alena. Kapitoly z dějin psychopedie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 61 s. info
- Výukové metody
- Seminář, studium odborné literatury, účast nutná. Prezentace tématu.
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní docházka do seminářů. 2. Ústní zkouška.
- Informace učitele
- Aktuální a doplňující informace o okruzích, literatuře, legislativě a požadavcích k ukončení předmětu, budou vyučujícím stanoveny na začátku výuky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SP3MK_MP1