PdF:SP3MK_SSP3 Specializace: Specifické poruc - Informace o předmětu
SP3MK_SSP3 Specializace: Specifické poruchy učení
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/2.7. 32 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 24. 2. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 10. 3. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 7. 4. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 5. 5. 7:30–14:40 učebna 52
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru. Student bude rozumět a umět vysvětlit problematiku přístupů v inkluzivní edukaci žáků se specifickými poruchami učení, užívat metody intervence k žákům se specifickými poruchami učení
- Osnova
- Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD (LMD) Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři Reedukace, zásady, metody dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení v dospělém věku - kvalitativní výzkumné šetření. In KLENKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. et.al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Masarykova Univerzita. Brno: MSD, 2011, s. 109-122. ISBN 978-80-210-5731-9. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
- KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy : (specifické poruchy učení z pohledu vzdělávacích šancí) : monografie. 1. vydání. Dobrá Voda u Pehřimova: Aleš Čeněk, 2002, 416 stran. ISBN 8086473236. info
- Výukové metody
- interaktivní přednáška, diskuse, praktická ukázka
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace. Ukončení: písemný test, úspěšnost 70% - zkouška. 50 % účast
- Informace učitele
- Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na aktuální studijní literaturu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SP3MK_SSP3