SP3MK_SSP3 Specializace: Specifické poruchy učení

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2.7. 32 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 24. 2. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 10. 3. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 7. 4. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 5. 5. 7:30–14:40 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru. Student bude rozumět a umět vysvětlit problematiku přístupů v inkluzivní edukaci žáků se specifickými poruchami učení, užívat metody intervence k žákům se specifickými poruchami učení
Osnova
  • Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD (LMD) Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři Reedukace, zásady, metody dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení v dospělém věku - kvalitativní výzkumné šetření. In KLENKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. et.al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Masarykova Univerzita. Brno: MSD, 2011, s. 109-122. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
  • KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy : (specifické poruchy učení z pohledu vzdělávacích šancí) : monografie. 1. vydání. Dobrá Voda u Pehřimova: Aleš Čeněk, 2002, 416 stran. ISBN 8086473236. info
Výukové metody
interaktivní přednáška, diskuse, praktická ukázka
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace. Ukončení: písemný test, úspěšnost 70% - zkouška. 50 % účast
Informace učitele
Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na aktuální studijní literaturu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.